Koza
Wizjoner
Jerzy Grażyński
mało znany [2]
Protegowany:
Protegowany (2):
Poglądy: wyważone
Przynależność:
Posts: 484
|
RE: Ministerstwo Przemysłu i Handlu
Quote:W planie:
- ustawa o powoływaniu dyrektorów i prezesów
- ustawa o prywatyzacji
- ustawa o leśnictwie
- ustawa o dniu roboczym
(potem reszta...)
Quote:Ustawa
O konkursach na dyrektorów przedsiębiorstw państwowych
I. Zasady konkursu
Art.1 Konkurs na stanowisko dyrektora przedsiębiorstwa państwowego ogłasza odpowiednim rozporządzeniem minister właściwy ds. przemysłu i handlu.
Art.2 Prawo rozstrzygnięcia konkursu przypada wyłącznie Komisji powołanej przez Ministra właściwego ds. przemysłu i handlu, w skład której wchodzą:
a) Minister
b) trzech przedstawicieli największych w kraju związków zawodowych
c) trzech przedstawicieli największych w kraju zrzeszeń przedsiębiorców, kupców i rzemieślników
d) trzech przedstawicieli przedsiębiorstwa, którego konkurs dotyczy, wybrani w drodze wyborów powszechnych przez osoby w przedsiębiorstwie pracujące
Art.3 Rozstrzygnięcie konkursu nie może nastąpić później niż 30 dni od jego ogłoszenia przez ministra właściwego ds. przemysłu i handlu.
Art.4 Szczegóły poszczególnych konkursów określi odpowiednim rozporządzeniem minister właściwy ds. Sprzemysłu i handlu, aczkolwiek muszą się one opierać o zasady zawarte w niniejszej ustawie.
II. Kandydaci na dyrektorów
Art.5 Dyrektor przedsiębiorstwa państwowego, to osoba kierująca pracą przedsiębiorstw produkcyjnych lub usługowych należących do przemysłu i handlu.
Art.6 Kandydaci na dyrektorów, aby przystąpić do konkursu muszą spełniać następujące wymagania:
1. posiadać obywatelstwo polskie;
2. posiadać wykształcenie wyższe zakresu zarządzania, ekonomii, bądź administracji ;
3. zaświadczyć o swej niekaralności;
4. posiadać co najmniej dwuletni staż pracy na stanowisku w administracji przedsiębiorstwa;
5. brakiem powinowactw: rodzinnych, towarzyskich oraz materialnych w stosunku do ministra właściwego ds. przemysłu i handlu;
6. brakiem jakiejkolwiek przynależności partyjnej od minimum 5 lat do dnia ogłoszenia konkursu;
III. Dyrektorzy
Art.7 Dyrektorzy w drodze konkursu wybierani są na 10 letnią kadencję.
Art.8.1 Odwołać dyrektora ze stanowiska może w drodze decyzji minister właściwy ds. przemysłu i handlu.
2. Odwołać dyrektora ze stanowiska można tylko w szczególnie uzasadnionych przypadkach, w szczególności w przypadku rażącego niedbalstwa w zarządzaniu przedsiębiorstwem lub w przypadku złamania prawa.
Art.9 Dyrektorzy muszą spełniać następujące wymagania:
1. charakteryzować się niekaralnością oraz apolitycznością;
2. kierować się wyłącznie dobrem przedsiębiorstwa oraz jego pracowników;
Art.10 1.Dyrektorzy za swe decyzje odpowiadają na zasadach określonych w przepisach cywilnych.
2. Powyższe nie wyklucza odpowiedzialności karnej na zasadach określonych w odrębnych przepisach.
IV. Przepisy przejściowe
Art.11 Kadencja wszystkich dotychczasowych dyrektorów przedsiębiorstw państwowych wybranych na zasadach innych niż przewiduję niniejsza ustawa kończy się z dniem 1 lipca 1947 roku.
Art.12 W związku z dużym ruchem kadrowym wywołanym przez przepisy niniejszej ustawy, nakazuje się rozpisanie konkursów na wszystkie stanowiska dyrektorskie w przedsiębiorstwach państwowych w przeciągu najbliższych 30 dni od momentu wejścia w życie ustawy.
Art.13 Ustawa wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
|
|
03-01-2012 17:55 |
|
Koza
Wizjoner
Jerzy Grażyński
mało znany [2]
Protegowany:
Protegowany (2):
Poglądy: wyważone
Przynależność:
Posts: 484
|
RE: Ministerstwo Przemysłu i Handlu
Quote:Projekt USTAWY
o prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych
Art. 1
Niniejsza ustawa reguluje kwestie prywatyzacji, czyli zbywania, przedsiębiorstw państwowych.
Art. 2.
1. Przedsiębiorstwem państwowym jest każde przedsiębiorstwo, którego wyłącznym właścicielem jest Skarb Państwa.
2. Przedsiębiorstwo to zorganizowany zespół składników niematerialnych i materialnych przeznaczonym do prowadzenia działalności gospodarczej. Obejmuje on w szczególności:
- oznaczenie indywidualizujące przedsiębiorstwo lub jego wyodrębnione części (nazwa przedsiębiorstwa);
- własność nieruchomości lub ruchomości, w tym urządzeń, materiałów, towarów i wyrobów, oraz inne prawa rzeczowe do nieruchomości lub ruchomości;
- prawa wynikające z umów najmu i dzierżawy nieruchomości lub ruchomości;
- wierzytelności, prawa z papierów wartościowych i środki pieniężne;
- koncesje, licencje i zezwolenia;
- patenty i inne prawa własności przemysłowej;
- majątkowe prawa autorskie i majątkowe prawa pokrewne;
- tajemnice przedsiębiorstwa;
- księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.
a)
1. Prywatyzować można jedynie przedsiębiorstwa państwowe, przekształcone decyzją Ministra Gospodarki w spółki z ograniczoną odpowiedzialnością lub w spółki akcyjne.
2. Przedsiębiorstwo państwowe powstałe w wyniku przekształcenia wstępuje we wszystkie stosunki prawne, których podmiotem było przed przekształceniem.
3. Minister Przemysłu i Handlu zobowiązany jest do dokonania wpisu przedsiębiorstwa państwowego powstałego w wyniku przekształcenia do rejestru handlowego.
Art. 3
1. Prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego dokonuje Minister Przemysłu i Handlu z własnej inicjatywy lub na wniosek dyrektora danego przedsiębiorstwa. Minister Przemysłu i Handlu nie jest związany wnioskiem dyrektora.
2. W przypadku przeprowadzenia prywatyzacji z urzędu Minister Przemysłu i Handlu o swoim zamiarze informuje dyrektora danego przedsiębiorstwa państwowego.
Art. 4
1. Na trzy miesiące przed końcem roku kalendarzowego Minister Przemysłu i Handlu przedstawia rządowi plan prywatyzacji na przyszły rok kalendarzowy. Rząd przedstawia plan prywatyzacji Sejmowi. Nad planem prywatyzacji nie głosuje się.
2. Wszelkie zmiany w planie prywatyzacji muszą przed ich wprowadzeniem zostać przedstawione Sejmowi.
3. Prywatyzacja przedsiębiorstwa państwowego, należącego do strategicznych sektorów gospodarki, wymaga zgody Sejmu wyrażonej w uchwale.
Art. 5
1. Dyrektor przedsiębiorstwa państwowego jest zobowiązany doręczyć Ministerowi Przemysłu i Handlu, w terminie nie przekraczającym trzech miesięcy od dnia otrzymania zawiadomienia, kwestionariusz przedsiębiorstwa państwowego przeznaczonego do prywatyzacji wraz z ewentualnym wnioskiem o jej przeprowadzenie.
2. Wzór kwestionariusza, o którym mowa w ust. 1, określi w drodze rozporządzenia właściwy Minister.
Art. 6
1. Przed prywatyzacją przedsiębiorstwa państwowego Minister Przemysłu i Handlu dokonuje analizy mającej na celu ustalenie stanu i perspektyw rozwoju przedsiębiorstwa oraz oszacowania jego wartości.
2. W zależności od rezultatów dokonanej przez Ministra Przemysłu i Handluanalizy przedsiębiorstwo państwowe może zostać podzielone lub skonsolidowane z innym przedsiębiorstwem.
Art. 7
1. Prywatyzacja odbywa się w trybie przetargu nieograniczonego, tj. takiego do którego może podejść każdy, kto spełnia warunki określone w zarządzeniu Ministra Przemysłu i Handlu o prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego.
2. Przetarg odbywa się publicznie, a jego celem jest wybór najkorzystniejszej oferty. Z przetargu sporządza się protokół, a Minister Przemysłu i Handlu przygotowuje uzasadnienie wyboru danej ofert. Uzasadnienie wyboru danej oferty ogłasza się publicznie.
Art. 8
1. Szczegóły dotyczące przebiegu przetargu, w szczególności minimalną cenę przedsiębiorstwa państwowego, określa Minister Przemysłu i Handlu w zarządzeniu, o którym mowa w art. 7.
2. W zakresie nieuregulowanym stosuje się przepisy prawa cywilnego.
Art. 9
1. Udziały bądź akcje przedsiębiorstwa państwowego zostają wystawione na rynku publicznym w 80%. Pozostałe 20% zostaje wystawione na sprzedaż pracownikom prywatyzowanego przedsiębiorstwa państwowego po preferencyjnych cenach.
2. Sprzedaż akcji i udziałów przedsiębiorstwa państwowego przeznaczonych dla pracowników trwa 3 lata. Po upływie wyznaczonego czasu niezakupiona ilość akcji i udziałów przedsiębiorstwa państwowego zostaje wystawiona na sprzedaż otwartą, przeprowadzaną na warunkach licytacji określonych odpowiednio do zasad z art. 7 i 8 ustawy.
Art. 10
Opłata tytułem kupna akcji lub udziałów przedsiębiorstwa państwowego może być dokonana w ratach, jeżeli dane przedsiębiorstwo nabywane jest przez polską osobę fizyczną lub prawną. W przypadku zagranicznej osoby fizycznej lub prawnej Minister Przemysłu i Handlu może uzależnić rozłożenie opłaty na raty od spełnienia dodatkowych warunków, określonych w zarządzeniu, o którym mowa w art. 7.
Art. 11
Przedsiębiorstwo staje się własnością jednostki fizycznej, jednostki prawnej lub jednostki organizacyjnej, wtedy i tylko wtedy - poza wyjątkiem z art. 9 -, kiedy w ciągu miesiąca zostaje wniesiona opłata tytułem kupna akcji przedsiębiorstwa do Minister Przemysłu i Handlu lub jego oddziału zamiejscowego.
Art. 12
Ustawa wchodzi w życie miesiąc po jej ogłoszeniu.
|
|
03-01-2012 18:42 |
|