AmaD
Wielki Książę Syberii
Jan I
nie panuje nad sytuacją [6]
Protegowany: K. Lipski (MS WKS)
Protegowany (2): F. Lisowski (MSS WKS)
Poglądy: ancien régime
Przynależność: WKS
Posts: 3,629
|
RE: Ministerstwo Przemysłu i Handlu
@ Koza:
Uznaję, że możemy iść w kierunku Twojego projektu. Drobne poprawki (głównie zmiana właściwego resortu - kwestie prywatyzacji miały być w MS) i wyglądałoby tak:
Quote:DEKRET
o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych
z dnia ... 1947 r.
Art. 1.
Niniejszy dekret reguluje kwestie komercjalizacji, czyli przekształcania, i prywatyzacji, czyli zbywania, przedsiębiorstw państwowych.
Art. 2.
1. Przedsiębiorstwem państwowym jest każde przedsiębiorstwo, którego wyłącznym właścicielem jest Skarb Państwa.
2. Przedsiębiorstwo to zorganizowany zespół składników niematerialnych i materialnych przeznaczonym do prowadzenia działalności gospodarczej. Obejmuje on w szczególności:
- oznaczenie indywidualizujące przedsiębiorstwo lub jego wyodrębnione części (nazwa przedsiębiorstwa);
- własność nieruchomości lub ruchomości, w tym urządzeń, materiałów, towarów i wyrobów, oraz inne prawa rzeczowe do nieruchomości lub ruchomości;
- prawa wynikające z umów najmu i dzierżawy nieruchomości lub ruchomości;
- wierzytelności, prawa z papierów wartościowych i środki pieniężne;
- koncesje, licencje i zezwolenia;
- patenty i inne prawa własności przemysłowej;
- majątkowe prawa autorskie i majątkowe prawa pokrewne;
- tajemnice przedsiębiorstwa;
- księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.
Art. 3.
1. Prywatyzować można jedynie przedsiębiorstwa państwowe skomercjalizowane czyli, przekształcone decyzją Ministra Skarbu w spółki z ograniczoną odpowiedzialnością lub w spółki akcyjne.
2. Przedsiębiorstwo państwowe powstałe w wyniku przekształcenia wstępuje we wszystkie stosunki prawne, których podmiotem było przed przekształceniem.
3. Minister Skarbu zobowiązany jest do dokonania wpisu przedsiębiorstwa państwowego powstałego w wyniku przekształcenia do ewidencji działalności gospodarczej.
Art. 4.
1. Prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego dokonuje Minister Skarbu z urzędu lub na wniosek dyrektora danego przedsiębiorstwa. Minister Skarbu nie jest związany wnioskiem dyrektora.
2. W przypadku przeprowadzenia prywatyzacji z urzędu Skarbu o swoim zamiarze informuje dyrektora danego przedsiębiorstwa państwowego.
Art. 5.
1. Na trzy miesiące przed końcem roku kalendarzowego Minister Skarbu przedstawia rządowi plan prywatyzacji na przyszły rok kalendarzowy. Rząd przedstawia plan prywatyzacji Sejmowi. Nad planem prywatyzacji nie przeprowadza się ani debaty, ani głosowania.
2. Wszelkie zmiany w planie prywatyzacji muszą przed ich wprowadzeniem zostać przedstawione Sejmowi.
3. Prywatyzacja przedsiębiorstwa państwowego, należącego do strategicznych sektorów gospodarki, wymaga zgody Sejmu wyrażonej w uchwale.
Art. 6.
1. Dyrektor przedsiębiorstwa państwowego jest zobowiązany doręczyć Ministrowi Skarbu, w terminie nie przekraczającym trzech miesięcy od dnia otrzymania zawiadomienia o planowej prywatyzacji, kwestionariusz przedsiębiorstwa państwowego przeznaczonego do prywatyzacji.
2. Wzór kwestionariusza, o którym mowa w ust. 1, określi w drodze rozporządzenia Minister Skarbu.
Art. 7.
1. Prywatyzacja odbywa się w trybie przetargu nieograniczonego, tj. takiego do którego może podejść każdy, kto spełnia warunki określone w zarządzeniu Ministra Skarbu o prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego.
2. Przetarg odbywa się publicznie, a jego celem jest wybór najkorzystniejszej oferty. Z przetargu sporządza się protokół, a Minister Skarbu przygotowuje uzasadnienie wyboru danej ofert. Uzasadnienie wyboru danej oferty ogłasza się publicznie.
Art. 8.
1. Szczegóły dotyczące przebiegu przetargu, w szczególności minimalną cenę przedsiębiorstwa państwowego, określa Minister Skarbu w zarządzeniu, o którym mowa w art. 7.
2. W zakresie nieuregulowanym niniejszym dekretem stosuje się przepisy prawa cywilnego.
Art. 9.
1. Udziały bądź akcje przedsiębiorstwa państwowego zostają wystawione na rynku publicznym w 80%. Pozostałe 20% zostaje wystawione na sprzedaż pracownikom prywatyzowanego przedsiębiorstwa państwowego po preferencyjnych cenach.
2. Sprzedaż akcji i udziałów przedsiębiorstwa państwowego przeznaczonych dla pracowników trwa 3 lata. Po upływie wyznaczonego czasu niezakupiona ilość akcji i udziałów przedsiębiorstwa państwowego zostaje wystawiona na sprzedaż otwartą, przeprowadzaną na warunkach licytacji określonych odpowiednio do zasad z art. 7 i 8.
Art. 10.
Opłata tytułem kupna akcji lub udziałów przedsiębiorstwa państwowego może być dokonana w ratach, jeżeli dane przedsiębiorstwo nabywane jest przez polską osobę fizyczną lub prawną. W przypadku zagranicznej osoby fizycznej lub prawnej Minister Skarbu może uzależnić rozłożenie opłaty na raty od spełnienia dodatkowych warunków, określonych w zarządzeniu, o którym mowa w art. 7.
Art. 11.
Przedsiębiorstwo staje się własnością jednostki fizycznej, jednostki prawnej lub jednostki organizacyjnej, wtedy i tylko wtedy - poza wyjątkiem z art. 9 -, kiedy w ciągu miesiąca zostaje wniesiona opłata tytułem kupna akcji przedsiębiorstwa do Ministerstwa Skarbu lub jego oddziału.
Art. 12.
Dekret wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
Zastanawiam się jeszcze, czy art. 5 jest potrzebny, a jeżeli tak, to nad definicją "strategicznych sektorów gospodarki" (OG: Chyba, że zdaniem GMów nie ma sensu bawić się w taką kazuistykę./OG).
Proponuję jeszcze - jak już ustawy o wolności gospodarczej, antymonopolowa, prywatyzacyjna oraz o dyrektorach będą gotowe - jakąś wspólną konferencję prasową celem podsumowania pierwszych działań legislacyjnych.
Wielki Książę Syberii Jan I.
|
|