Post Reply 
 
Thread Rating:
Mechanika polityczna!
Szmer Offline
Duch Dziejów
*******

ja
że kto!? [-1,5]

Protegowany: I. Komarenko
Protegowany (2): Chan Razmemłaj
Poglądy: chemairisme
Przynależność:

Posts: 7,858
Post: #1
Mechanika polityczna!
A oto i zapowiada od dawna mechanika. Proszę o komcie Blush
Abstrakcyjny system nabierze sensu, gdy podam aktualne rejtingi Syberii i Hetmanatu, a także przydziały czakry dla obozów politycznych. To niedługo.
Dotychczas istniejące postacie nie zachowają (jednak) liczbowych fusów - zamiast tego punkty doświadczenia zostaną im wyliczone według nowych zasad. Jednak protegowani nie będą odbierani, jeśli ktoś się nie załapie po przeliczeniu.
Quote:
Czakra, czyli duch kształtujący historię
-"Czakra" to miara wpływu politycznego na sprawy kraju. Czasami trzeba to rozumieć metaforycznie, bo za pomocą czakry można, niczym szaman, sprowadzić na kraj jakieś wydarzenie - nawet ulewne deszcze, ale na to chyba szkoda punktów Tongue Sens: dzięki temu gracze mają inne możliwości aktywności niż robienie kolejnych marszy z transparentami.
-Właściwie za każde działanie w grze (mające bezpośredni wpływ na społeczeństwo) płaci się punktami czakry. Nie dotyczy to jedynie działań typowo biurokratycznych, dyplomatycznych itd. związanych z działalnością ściśle państwową.
-Punkty czakry dostają co miesiąc obozy polityczne i są wspólnie wydawane przez graczy. Pula miesięczna zależy od pozycji, popularności itd. obozu i zmienia się powoli w czasie - zwykle najwyżej o jeden punkt miesięcznie.
-Bardzo rozwinięte i doświadczone postacie dostają pewną pulę miesięczną do wykorzystania we własnym zakresie (patrz dział "Opinia społeczna i punkty doświadczenia").
-Pulę miesięczną trzeba wydać w ciągu miesiąca, potem przepada (nie ma magazynowania). Czakrę można wydawać w dowolnym momencie: od graczy zależy, czy wolą "uderzać" na początku, czy na końcu miesiąca, czy może jakoś racjonalnie to sobie rozłożyć.
-Oczywiście można na drodze porozumienia łączyć czakrę z różnych źródeł - to znaczy dokładać punkty osobiste do punktów całego obozu politycznego, podejmować jakieś wspólne akcje itd.

Poniżej znajduje się link do orientacyjnego cennika. Cenę w każdym wypadku trzeba potwierdzić u MG. Rejtingi stabilności, od których wszystko zależy, znajdują się na końcu.
>> CENNIK <<
Leninowska porada nr 1: wydanie czakry to tylko połowa sukcesu. Powoduje ono tyle, że wydarzenie zostaje wywołane albo działanie zainicjowane. Skutki zależą od treści fabularnej: jej sensowności i pomysłowości.
Leninowska porada nr 2: manifestacje jako takie służą konsolidacji popleczników, zaś w dużym natężeniu do manipulowania (na plus lub minus) stabilnością państwa. Zyski w poparciu i czakrze są zwykle niewielkie albo żadne. Odwrotnie jest z kampaniami propagandowymi.
Leninowska porada nr 3: powtarzanie w kółko tego samego nudzi i MG, i wirtualne ludziki. Dlatego warto skorzystać z elastycznego działania czakry i np. zamiast pikiety "wywołać" lokalną aferę korupcyjną czy nieciekawe wydarzenie kryminalne. Pamiętaj też o gospodarce i kulturze.

Orientacje, obozy polityczne, fora tajne
Orientacja (zwykle odpowiada frakcji) - orientacja ma prawo do wspólnego forum tajnego, ale nie ma własnych punktów czakry. Czyli członkowie mogą ustalać po cichu różne rzeczy między sobą, ale orientacja jako taka możliwości działania politycznego ma nieduże.
Obóz polityczny (zwykle odpowiada partii) - obóz polityczny rozporządza własnym zasobem wspólnych punktów czakry. Są one wydawane na drodze porozumienia graczy należących do obozu. Oczywiście ma na to wpływ "ustrój wewnętrzny" organizacji - np. w systemie faktycznie wodzowskim to wódz decyduje o wydatkach, zaś w mocno demokratycznym dużo do powiedzenia mają "doły" odgrywane przez MG.
-Oczywiście w przypadku małych obozów politycznych, mających z punktu widzenia mechaniki tylko jedną orientację, istnieje jedno forum tajne jednocześnie dla orientacji i obozu.
-Układ orientacji i obozów nie musi odpowiadać podziałowi partyjnemu. Np. kilka słabych partyjek może się gnieździć w jednym obozie politycznym i dysponować jedną pulą punktów czakry (kto pierwszy, ten lepszy). Może też zaistnieć sytuacja, kiedy istnieje jeden moloch i słabsze satelickie twory - np. tak jak PiS oraz SP i PJN w naszej rzeczywistości. Wówczas ci słabi dostają każdego miesiąca niewydane resztki czakry hegemona... o ile jakieś pozostaną.

Ważne! Własne forum tajne może dostaje z urzędu każda orientacja i każdy obóz polityczny, a także najważniejsze organy państwa. Do administracji można składać wnioski o utworzenie własnego tajnego:
-wspólnego dla ustaleń kilku orientacji i/lub obozów;
-dla mniej ważnych instytucji czy organizacji;
-dla nieformalnych kręgów towarzyskich;
-prywatnego dla gracza, który ma co najmniej 5 poziom.
Przy czym wydanie zgody zależy od osadzenia takiego "tajnego" w grze. To znaczy musi fizycznie istnieć miejsce, gdzie odbywają się spotkania czy coś tam.

Opinia społeczna i punkty doświadczenia
Każda postać ma opinię społeczną i punkty doświadczenia. Oba te parametry nazywa się fusami i szybko zorientujesz się, dlaczego Big Grin Opinia społeczna podsumowuje opisowo charakter czy "imidż" postaci. Punkty doświadczenia zaś pokazują jej realne wpływy i doświadczenie. Każda nowa postać zaczyna z jednym punktem doświadczenia. Można ich zdobyć dowolnie dużo.

Punkty doświadczenia zdobywa się, po pierwsze, za aktywność polityczną:
+1 za (współ)zdobycie punktu czakry dla obozu politycznego;
+1 za innego rodzaju imponujące osiągnięcie polityczne;
-1 za poważne klęski i głośne afery szkodzące postaci.
A także za zdobywanie stanowisk:
+1 za małe stanowisko (np. wiceminister, wiceprezes partii, szef państwowego przedsiębiorstwa, generał wojska);
+2 za średnie stanowisko (np. minister, przywódca partii, przewodniczący parlamentu, marszałek wojska);
+3 za duże stanowisko (premier albo głowa państwa).
Uwagi: a) punkty można dostać tylko za stanowiska zdobyte w trakcie aktywnej rozgrywki; b) punkty nigdy nie sumują się - jeśli ktoś zostanie ministrem, później premierem, a jeszcze później prezesem partii, za drugim razem dostanie tylko +1 punkt, a za trzecim nic; c) przy zakładaniu partii nie otrzymuje się punktów za zajęte w niej stanowiska.

Z osiągnięcia pewnych progów punktów doświadczenia postaci wynikają profity:
2 - można stworzyć protegowanego (zob. niżej).
4 - można założyć własną orientację polityczną w ramach swojego obozu (ale traci się 1 punkt dośw.).
5 - można stworzyć drugiego protegowanego.
7 - można założyć nowy obóz polityczny (ale traci się 1 punkt dośw.).
10 - dysponuje się własnym punktem czakry do wykorzystania co miesiąc niezależnie od swojego obozu.
15 - dochodzi jeszcze jeden "osobisty" punkt czakry. Dostępny jest trzeci protegowany.

Protegowany to młody, zdolny działacz, którego twoja główna postać wprowadza na polityczne salony i promuje na stanowiska. Kontrolujesz go dość swobodnie. Gdyby główna postać zginęła lub w inny sposób "wypadła z obiegu", możesz grać dalej protegowanym zachowując 2/3 zebranych punktów doświadczenia.

Stabilność państwa - rejtingi
Rejting jest ustalany co miesiąc lub dwa miesiące. W jednym notowaniu może zmienić się najwyżej o jedno oczko, poza naprawdę wyjątkowymi przypadkami. W tej wersji mechaniki nie ma "połówkowych" rejtingów (typu C+ albo AA-), tylko pełne.

AAA: rząd cieszy się zaufaniem ludności, funkcjonuje sprawna administracja, służby są posłuszne, szkolnictwo, służba zdrowia itd. działają dobrze. Można spokojnie wdrażać umiarkowane reformy. Na ulicach spokojnie, opozycja jest słaba.
AA: rząd jest uznawany przez ludnosć, która jednak umiarkowanie narzeka nań w rodzinnym gronie. W szkolnictwie i służbie zdrowia istnieją nieprawidłowości. Działa znacząca opozycja, ale nie antysystemowa.
A: państwo działa jako-tako, administracja, wojsko, socjal zaliczają pewne kiksy omawiane w prasie. Istnieje szereg środowisk opozycyjnych i roszczeniowych, jednak nie zagrażają one stabilności władzy w dłuższym okresie.
BBB: w państwie istnieją wyraźne nieprawidłowości - korupcja i bałagan w organizacji urzędów. Instytucje nie zawsze słuchają się rządu i cieszą się niedużym zaufaniem ludności, która jednak ma nadzieję, że rząd zmieni sytuację na lepsze lub chociaż nie widzi dla niego realnej alternatywy.
BB: państwo w powszechnym odczuciu funkcjonuje źle, ale rząd zachowuje kontrolę. Władzę może przejąć opozycja.
B: powszechna korupcja i bezhołowie w administracji, wiele instytucji po prostu nie działa, prawo jest często czystą fikcją - ważniejszy jest zwyczaj i lokalne układy. Obywatele uzależniają poparcie dla rządu od zmian.
CCC: administracja i ustrój jako takie nie cieszą się poparciem obywateli. W urzędach i prowincjach duże znaczenie mają niezatapialni "baronowie". Możliwe są okresowe rozruchy.
CC: państwo traktowane jest przez ludność z nienawiścią i pogardą, co wyraża się w okresowych zamieszkach i rewoltach. Kontrola rządu nad wieloma instytucjami i regionami kraju jest raczej teoretyczna.
C: kraj bez przerwy jest nękany przez rozruchy i wybuchy niezadowolenia. Urzędnicy i mundurowi w zasadzie działają samowolnie.
DDD: rozkład administracji cywilnej, rząd trzyma się już tylko tam, gdzie trzyma większe siły policyjno-wojskowe. Wśród generałów i ministrów rozkwitają spiski.
DD: całkowity chaos i szalejące rozruchy, z którymi nie radzą sobie służby państwowe (póki co jednak są jako-tako posłuszne).
D: na ulicach zamieszki i orgia zniszczenia, której nikt już nie próbuje nawet powstrzymać. Służby państwowe w stanie rozkładu, raczej nie słuchają już rozkazów.
0: brak rządu, całkowita anarchia i chaos.
(This post was last modified: 06-27-2013 12:11 by Szmer.)
06-26-2013 21:52
Send this user an email Send this user a private message Find all posts by this user Give Reputation to this user Quote this message in a reply
Czerwony Offline
Chichot historii
*****

Piotr Riemkinow
zapomniany siewca chaosu [3]

Protegowany: Adomas Razaitis
Protegowany (2):
Poglądy: radykalne endeckie
Przynależność:

Posts: 4,482
Post: #2
RE: Mechanika polityczna!
Wydaje mi się, że bardziej zrozumiale byłoby przedstawiać czakrę jako limit, który można sobie "nabić" akcjami, a nie rodzaj punktów, skoro te są co miesiąc czyszczone.

W mojej mechanice wpływu, akcje "płatne" nie wykluczały akcji bezpłatnych. Tu też tak jest, czy odwrotnie?

Z 'cennika' punktów doświadczenia wnioskuję, że skoro +1 jest za imponujące osiągnięcie to tym razem levele nie będą już, jak w poprzednich edycjach, nabijać się w zasadzie same przy choćby szczątkowej aktywności. To prawidłowy wniosek?

Dla Hetmanatu na starcie dałbym rating BBB, a ty?

Ja będąc graczem mogę być każdym. Moje oczekiwania sprowadzają się do względnego realizmu rozgrywki - pozwalającego antycypować wydarzenia i dokonującego rozstrzygnięć na bazie oceny faktów a nie takich kryteriów jak "szarża na motocyklach świetnie wyglądałaby w filmie". Nie musi być superrealistycznie, byle bym nie był zaskakiwany zagrywkami z dupy i pozbawionymi najmniejszego sensu w realnym świecie. - Czerwony
06-26-2013 22:08
Send this user a private message Find all posts by this user Give Reputation to this user Quote this message in a reply
Szmer Offline
Duch Dziejów
*******

ja
że kto!? [-1,5]

Protegowany: I. Komarenko
Protegowany (2): Chan Razmemłaj
Poglądy: chemairisme
Przynależność:

Posts: 7,858
Post: #3
RE: Mechanika polityczna!
(06-26-2013 22:08)Czerwony Wrote:  Wydaje mi się, że bardziej zrozumiale byłoby przedstawiać czakrę jako limit, który można sobie "nabić" akcjami, a nie rodzaj punktów, skoro te są co miesiąc czyszczone.
Zastanowię się. Chciałbym też wiedzieć, czy inni mają to samo odczucie przy czytaniu.

Quote:W mojej mechanice wpływu, akcje "płatne" nie wykluczały akcji bezpłatnych. Tu też tak jest, czy odwrotnie?
Akcje są tylko płatne. Za darmo można przemawiać w Sejmie (ew. z beczki w centrum stolicy) i próbować wciskać prasie publicystykę.

Quote:Z 'cennika' punktów doświadczenia wnioskuję, że skoro +1 jest za imponujące osiągnięcie to tym razem levele nie będą już, jak w poprzednich edycjach, nabijać się w zasadzie same przy choćby szczątkowej aktywności. To prawidłowy wniosek?
Tak. Trochę łaskawszy mogę być przy pierwszym punkcie (dającym prota), dalej nie.

Quote:Dla Hetmanatu na starcie dałbym rating BBB, a ty?
BBB to za dużo dla państwa, w którym panuje stan wyjątkowy, a w dużej części składa się ze słabo administrowanych terenów świeżo wyrwanych rewolucji komunistycznej :>
(This post was last modified: 06-26-2013 22:15 by Szmer.)
06-26-2013 22:14
Send this user an email Send this user a private message Find all posts by this user Give Reputation to this user Quote this message in a reply
Czerwony Offline
Chichot historii
*****

Piotr Riemkinow
zapomniany siewca chaosu [3]

Protegowany: Adomas Razaitis
Protegowany (2):
Poglądy: radykalne endeckie
Przynależność:

Posts: 4,482
Post: #4
RE: Mechanika polityczna!
Jeszcze: wiem że ma być "soon", ale opracowując mechanikę musiałeś zaplanować chociaż to, jaką liczbę punktów czakry można uznać za "przeciętną"?

Ja będąc graczem mogę być każdym. Moje oczekiwania sprowadzają się do względnego realizmu rozgrywki - pozwalającego antycypować wydarzenia i dokonującego rozstrzygnięć na bazie oceny faktów a nie takich kryteriów jak "szarża na motocyklach świetnie wyglądałaby w filmie". Nie musi być superrealistycznie, byle bym nie był zaskakiwany zagrywkami z dupy i pozbawionymi najmniejszego sensu w realnym świecie. - Czerwony
06-26-2013 22:21
Send this user a private message Find all posts by this user Give Reputation to this user Quote this message in a reply
Szmer Offline
Duch Dziejów
*******

ja
że kto!? [-1,5]

Protegowany: I. Komarenko
Protegowany (2): Chan Razmemłaj
Poglądy: chemairisme
Przynależność:

Posts: 7,858
Post: #5
RE: Mechanika polityczna!
Prawdę mówiąc ustalałem na oko. Jak patrzę na ten cennik, który wyszedł, to mała partia kończy się w okolicach 3 punktów, zaś naprawdę duża i wpływowa ma z 7-8. Ale taka liczba przysługiwałaby raczej monopartii z GoeringAnte, tutaj ZPiP ma szansę dotknąć tego pułapu, ew. SDLPP się otarło w czasach swej świetności. Ale będę jeszcze musiał pobawić się kalkulatorem i dokonać pseudosymulacji.
(This post was last modified: 06-26-2013 22:34 by Szmer.)
06-26-2013 22:33
Send this user an email Send this user a private message Find all posts by this user Give Reputation to this user Quote this message in a reply
Usta słodsze od malin Offline
Member
***

Józef Kochanowski


Protegowany:
Protegowany (2):
Poglądy: Status quo ante wulfum
Przynależność: RTN

Posts: 98
Post: #6
RE: Mechanika polityczna!
A gdzie w tym modelu miejsce na sprawiedliwość społeczną?
06-27-2013 07:39
Send this user an email Send this user a private message Find all posts by this user Give Reputation to this user Quote this message in a reply
Ogar Offline
Zawsze Przeciw
*****

Ignacy Stokłosa
silna ręka [9]

Protegowany:
Protegowany (2):
Poglądy:
Przynależność: Hetmanat

Posts: 2,172
Post: #7
RE: Mechanika polityczna!
Większego komica strzele później, ale tak z uwag- nie wiem na ile to skomplikuje scenariusz ale czy "rejting"(mam nadzieje, że nie w przypadku gra na dwa państwa) nie powinien być jakoś zróżnicowany wewnątrz państwa? Bo w ramach Hetmanatu i Syberii różnice będą podejrzewam dość znaczne i inaczej będzie się prezentować siła państwa w okolicach Wilna, Mińska a inaczej w okolicach Uralu co chyba powinno zostać oddane. No i gracz by wiedział w których rejonach jest więcej, a w których mniej do zrobienia.
(This post was last modified: 06-27-2013 10:11 by Ogar.)
06-27-2013 10:10
Send this user an email Send this user a private message Find all posts by this user Give Reputation to this user Quote this message in a reply
Szmer Offline
Duch Dziejów
*******

ja
że kto!? [-1,5]

Protegowany: I. Komarenko
Protegowany (2): Chan Razmemłaj
Poglądy: chemairisme
Przynależność:

Posts: 7,858
Post: #8
RE: Mechanika polityczna!
Całuśny: eee... nie bardzo wiem, czego oczekujesz.
Ogar: wydzieliłbym trzy "kraje" w rozumieniu tej mechaniki: Litwę od Bałtyku po Charków, Ruś od Charkowa po Maryjgród i Syberię od Maryjgrodu po Aleksandrów. Mógłbym wówczas zaproponować następujące rejtingi:
Litwa: BB
Ruś: CCC (pozostałości nastrojów rewolucyjnych + niepewny element w postaci Tatarów)
Syberia: A
06-27-2013 10:52
Send this user an email Send this user a private message Find all posts by this user Give Reputation to this user Quote this message in a reply
Usta słodsze od malin Offline
Member
***

Józef Kochanowski


Protegowany:
Protegowany (2):
Poglądy: Status quo ante wulfum
Przynależność: RTN

Posts: 98
Post: #9
RE: Mechanika polityczna!
Chodzi o to, że jak widzę nie ma podstaw bym dostał choćby jedną czakrę, nie dostaję na starcie protegowanego, nawet partii nie mam (bo to byłoby za dużo).

Podczas gdy taki np. AmaD ma partię i już dostanie z tego 7, ma stanowisko dość dobre, to pewnie z 5 za nie dostanie i jeszcze odziedziczył tonę protegowanych.

Gdzie tu balans.

Rozumiem, że nie można spłaszczyć systemu do zera, ale jakaś akcja afirmacyjna powinna być szczególnie, że deklarowałeś coś takiego:

"Dla nowych postaci też wymyślę jakieś udogodnienia,"

Typowa obietnica przedwyborcza? Tylko na co takie ruchy panie dyktatorze.
06-27-2013 11:24
Send this user an email Send this user a private message Find all posts by this user Give Reputation to this user Quote this message in a reply
Szmer Offline
Duch Dziejów
*******

ja
że kto!? [-1,5]

Protegowany: I. Komarenko
Protegowany (2): Chan Razmemłaj
Poglądy: chemairisme
Przynależność:

Posts: 7,858
Post: #10
RE: Mechanika polityczna!
Porozmawiam z Dalewinem na temat kupowania pojedynczych punktów czakry za pieniądze, dla magnatów i innych bogaczy. Ale to będzie tak zbalansowane, żeby partie mogły więcej.

Wśród obozów politycznych znajdzie się niezorganizowany sarmacki. Oczywiście o niezbyt dużym przydziale czakry. W ogóle zadaniem systemu jest wspieranie grupowego działania graczy i tych sił politycznych, które naprawdę mają znaczenie. I rozjaśnienie wreszcie kwestii, kto ma wpływy, a kto nie.

Może być tak, że postacie z przedrejestracji zaczynają od dwóch punktów doświadczenia i jednego prota. Nowe postacie dostaną fory przy pierwszym punkcie expa, a stare nie. Tak więc w dłuższej perspektywie nowi będą mieli ten jeden punkt do przodu.

Zorientowałem się, że trzeba jeszcze wprowadzić -1 punkt expa za duże klęski i afery. Przede wszystkim powinni to dostać członkowie ostatnich władz RTN za upadek państwa.
06-27-2013 12:08
Send this user an email Send this user a private message Find all posts by this user Give Reputation to this user Quote this message in a reply
Post Reply 





User(s) browsing this thread: 1 Guest(s)