Poniższy zbiór zasad, zwany mechaniką, stanowi uproszczony model gospodarki w grze, oddający specyfikę postnuklearnego świata.
Na tajnym forum społeczności powinien znaleźć się temat nazwany "Zarządzanie" lub jakoś podobnie. W pierwszym, uaktualnianym poście, powinna znaleźć się krótka statystyka według poniższego wzoru (prawie wszystkie wartości poda ci MG). Ten pierwszy post powinien być odtąd stale uaktualniany, ale
wszelkie poczynione w nim zmiany trzeba zgłosić i dokładnie opisać w oddzielnym poście we wspomnianym temacie.
Quote:Ludność (os.): xxx
W tym rolnicy: xxx, szabrownicy: xxx, żołnierze: xxx, pozostali: xxx (zatrudnieni przy działalnościach: xxx)
Areał upraw (ha): xxx
Żywność (kg): xxx
Sprzęt (jedn.): xxx
Paliwo (l): xxx
Miesięczna racja żywnościowa (kg): xxx
Poziom cywilizacji w skali Strangelove: xxx
Wydajność upraw w %: (10-75)
Wydajność szabru w %: (10-75)
Miesięczna śmiertelność w %: (1-7)
Działalności gospodarcze:
...
Trwające inwestycje:
Ludność to po prostu liczba osób należących do naszej społeczności. Będzie się ona zmieniać - w zasadzie im lepiej się u nas żyje, tym większy będzie napływ populacji z najbliższej okolicy, a może i z dalszych rejonów kraju. Ustala to MG. Poza tym niestety ponosimy straty wynikające ze skażenia radioaktywnego - żniwo zbiera choroba popromienna, nowotwory, deformacje płodów itd. Są to straty mniej więcej stałe - patrz dalej.
Dzielić ludność między różne kategorie możemy swobodnie, jak i kiedy chcemy, chociaż w ramach pewnych zasad. Tych kategorii jest cztery:
- rolnicy - obowiązkowo tylu, ilu potrzeba do opieki nad uprawami: trzech rolników na hektar przy poziomie cywilizacyjnym 30-20, dwóch przy 19-10 i jeden przy 9-1.
- szabrownicy - wygrzebują z ruin różne dobra, co oznacza pewien miesięczny dochód w sprzęcie. Jest to grupa, która ponosi największe straty od schorzeń wynikających ze skażenia.
- żołnierze - wiadomo, zbrojna pięść naszego przywódcy.
- pozostali - wszyscy inni, od urzędników i handlowców po gospodynie domowe: musi być ich więcej, niż szabrowników i żołnierzy razem (wraz z odbudową cywilizacji ich liczba jeszcze wzrośnie, o czym dalej). W bardziej rozwiniętych społeczeństwach główne źródło dochodów z podatków. Należy też podać, ile osób z tej liczby jest zatrudnionych przy działalnościach gospodarczych (patrz dalej).
Areał upraw to liczba hektarów uprawianych przez naszą społeczność. Uprawa zbóż to główne źródło żywności, chociaż na terenach bardziej skażonych pewnie nie obejdzie się bez importu (który trzeba zorganizować). Zboża sieje się dwa razy w roku: w kwietniu i wrześniu, zaś plony zbierane są w sierpniu. Zasiewy konsultujemy z MG - więcej w rozdziale "Bilans miesięczny".
Żywność,
sprzęt i
paliwo to zasadnicze surowce, którymi musimy zarządzać, zwłaszcza, że przy mniej rozwiniętej cywilizacji nie ma mowy o powszechnym stosowaniu waluty. Żywność jest potrzebna, by móc wyżywić na co dzień mieszkańców (patrz dalej).
Sprzęt rozumiemy bardzo szeroko - są tu maszyny rolnicze i przemysłowe, meble, narzędzia, przedmioty codziennego użytku itd. itd. - po prostu wytwory rozwiniętej cywilizacji. I właśnie do stymulowania rozwoju (i handlu) sprzęt służy przede wszystkim. Przynajmniej na początku sprzęt czerpiemy głównie z szabru.
Do tego dochodzi paliwo jako najważniejsze, "podręczne" źródło energii. Ponieważ wydobycie i dystrybucja produktów ropopochodnych jest na początku gry poza zasięgiem, zamiast benzyny silniki napędza zwykle... spirytus wytwarzany kosztem części żywności.
Miesięczną rację żywnościową ustalamy dowolnie, oczywiście w granicach naszych możliwości. Trzeba tutaj uważać, żeby w połowie roku nie obudzić się z pustym magazynem (pamiętaj, że liczba gąb do wyżywienia będzie raczej rosnąć, jeżeli chcesz się rozwijać). Im więcej ludzie jedzą, tym wydajniej pracują, są szczęśliwsi i chętniej się u nas osiedlają. Zbyt mała racja może prowadzić do głodu, buntów i niekorzystnych migracji... Jedna osoba potrzebuje minimum 15 kg żywności miesięcznie (Leningrad oblężony przez Niemców), najlepiej co najmniej 35 kg. (Dzisiaj w krajach rozwiniętych zjada się po 75 kg, więc każdy może sobie sam wyobrazić różnicę - ale przynajmniej nie musimy w grze walczyć z otyłością).
Poziom cywilizacji określa poziom rozwoju, a właściwie regresu naszej społeczności - nie tylko technicznego. (Nazwa skali pochodzi od tytułu słynnego filmu Stanleya Kubricka "Jak przestałem się martwić i pokochałem bombę"
) Trzeba pamiętać, że
w tej skali im "niższy" poziom, tym wyżej jesteśmy rozwinięci. A im wyżej jesteśmy rozwinięci, tym więcej możemy i więcej ludzi do nas przybywa. Zbieranie sprzętu i paliwa na awans cywilizacyjny to główny cel długoterminowy każdej społeczności.
Wydajność upraw i szabru to wartości stałe, określane raz na zawsze przez MG. Wynikają z położenia naszych siedlisk. Jeżeli znajdujemy się blisko ruin jakiegoś wielkiego miasta, więcej możemy szabrować, ale też skażenie znacznie zmniejsza wydajność rolnictwa (w praktyce oznacza to konieczność importu żywności w zamian za sprzęt). Z kolei jeśli osiedliliśmy się na jakichś "ekologicznych" terenach, zboże będzie (w miarę) ładnie rosło, ale sprzęt trzeba będzie kupować. Podobnym wskaźnikiem jest
miesięczna śmiertelność wynikająca głównie ze skażenia.
Działalności gospodarcze to szeroka kategoria, obejmująca przedsięwzięcia od hodowli bydła, przez prowadzenie szkół, po kombinaty metalurgiczne. Oczywiście możliwości zależą od rozwoju cywilizacji. Wszystko należy ustalić z MG. Przy każdej działalności należy podać: 1. liczbę ludzi, którzy przy niej pracują (bierzemy ich z kategorii "pozostali"), 2. ewentualne stałe wydatki, 3. ewentualne stałe dochody. Np.:
Hodowla krów: zatrudnionych 20 pracowników. Przychód 90 kg żywności co miesiąc, poza miesiącami od listopada do lutego włącznie. (to tylko przykład)
Wydatki i dochody związane z działalnościami należy uwzględniać przy każdym bilansie miesięcznym.
Trwające inwestycje to budowy i inne prace o celu gospodarczym lub cywilizacyjnym (np. drogi czy linie elektryczne). Także tutaj wszystko ustalamy z MG.
Bilans miesięczny
Należy go wykonać samemu przy każdej zmianie miesiąca. MG rzuca okiem, czasem coś przeliczy sam, by uniknąć ewentualnych błędów czy oszustw. Jeżeli nie masz czasu wykonać bilansu w terminie, poinformuj o tym MG, wyznaczając sobie inną datę. Zaniedbania w tej sprawie będą tępione ogniem i żelazem.
Polecam stronę
calculator.pro, gdzie można wklejać podane niżej wzory i wygodnie podstawiać wartości. Po wciśnięciu zielonego guzika dostaniemy wszystko ładnie wyliczone. Uwaga -
poza wynikiem należy podać sam wzór!
Quote:<MIESIĄC> <ROK>
Racja żywności na ten miesiąc (kg):
Żywność wydana za zeszły miesiąc (kg): RAC * LUD, gdzie RAC = racja, LUD = ludność
Żywność przeznaczona na etanol w tym miesiącu (kg): (odjąć z magazynu)
Paliwo uzyskane w zeszłym miesiącu (l): ŻYW / 4, gdzie ŻYW = zużyta żywność w kg (dodać do magazynu)
Dochód w sprzęcie (jedn.): RAC * SZB * WYDSZ / 400, gdzie RAC = racja żywnościowa na osobę w zeszłym miesiącu (w kg), SZB = liczba szabrowników, WYD = wydajność szabru (bez %). (dodać do magazynu)
Straty wśród szabrowników (os.): SZB * 7 / 100, gdzie SZB = liczba szabrowników. (odjąć od ludności)
Straty wśród całej ludności (os.): LUD * ŚMR / 100, gdzie LUD = ludność w osobach (cała), a ŚMR = miesięczna śmiertelność (liczba procent). (odjąć od ludności)
Zasiewy (ha): dotyczy kwietnia i września, w innych miesiącach zostawić puste
Koszt zasiewów w sprzęcie: jedna jednostka na pięć hektarów (odjąć z magazynu)
Koszt zasiewów w paliwie: jeden litr na jeden hektar (odjąć z magazynu)
Plon: 500 / CYW * WYDU * HEK, gdzie CYW = poziom cywilizacji w skali Strangelove, WYDU = wydajność upraw (liczba procent), a HEK = liczba uprawianych hektarów. (tylko w sierpniu, w innych miesiącach zostawić puste!) (dodać do magazynu)
Działalności:
Inwestycje: