bodek
kill for love
Hsueh-ji Jasieński-Ye
chińska kariera [5]
Protegowany: Maria Eliza Poniatowska
Protegowany (2):
Poglądy: suprematyzm radziecki
Przynależność:
Posts: 1,298
|
RE: Nowe drogi
Quote:Przedrukowujemy fragment pracy "O rewizjonizmie", napisanej przez Karola Szymborskiego w 1946 r. w Moskwie. Praca ukaże się niedługo w przygotowywanym już przez PIW zbiorze "Szymborski - dzieła wojenne", zawierającym zarówno dzieła powstałe w czasie wojny, jak i krótko po niej, w latach 1945-1947. Prace te są o tyle wartościowe, że tłumaczą podstawowe założenia dzisiejszego marksizmu w sposób prosty i przystępny, pozbawiony jakichkolwiek ozdobników, skierowany bezpośrednio do czytelnika.
Jednym z najważniejszych punktów współczesnego rewizjonizmu jest doktryna, jakoby socjalizm nie mógł powstać tylko w określonej części świata—jakoby jedynie światowa rewolucja była w stanie zaprowadzić nowy, powszechny porządek. Że jest to założenie fałszywe, udowodnił teorią tow. Lenin i tow. Bucharin, a praktyką tow. Stalin. Bowiem, jak słusznie zauważył tow. Bucharin, jeżeli dane państwo w wystarczającym stopniu odetnie się od państw ościennych, jeżeli odrzuci kapitalistyczny rynek światowy i stanie się niezależne, wtedy nie jest mu straszny fakt, że wszystkie inne państwa świata cierpią kryzys. Z taką sytuacją mieliśmy do czynienia podczas tzw. „Wielkiego Kryzysu” w 1929. Podczas gdy wszystkie państwa kapitalistyczne cierpiały biedę i spadek produkcji, ZSRR, ojczyzna światowego proletariatu, produkcję zwiększało: PKB ZSRR w latach 30. wzrastało o ok. 25-33%, podczas gdy PKB burżuazyjnej Polski wzrastało o co najwyżej 5%, a w niektórych latach spadało.
W jaki sposób to osiągnięto? Dzięki autarkii—niezależności i izolacji państwa radzieckiego od innych państw i globalnego rynku. Podczas gdy wszystkie inne kraje doświadczały kryzysu niczym kostki domina, funkcjonujący jako ekonomiczny świat sam w sobie prosperował i zwiększał produkcję, czego zazdrościły mu wszystkie ówczesne państwa kapitalistyczne. Dzieje się tak z powodu opisanego przez Marksa i Engelsa efektu nadprodukcji—w systemie kapitalistycznym produkcja wzrasta, aż nie da się sprzedać nadprodukowanych towarów i dochodzi do kryzysu. Gospodarki socjalistyczne, jako stabilne wewnętrznie, nie borykają się z tymi problemami.
Z tego też powodu osiągnięcie autarkii jest dla państw socjalistycznych nie tylko możliwe, ale i pożądane. Być niezależnym od fanaberii burżuazyjnych rynków—to cel, do którego powinno dążyć każde państwo socjalistyczne. Ten cel osiągnęło w latach 30. ZSRR, naprzeciw całemu światu. W sposób jasny i praktyczny dowodzi do niesłuszności trockistowskiej tezy, jakoby socjalizm nie mógł istnieć tylko w jednym kraju. Tym bardziej zaprzecza to innej rewizjonistycznej tezie, promowanej zwłaszcza przez Kautskiego—jakoby Rosja była zbyt biednym i rolniczym krajem, by można było w niej zbudować komunizm. Fakt szybkiej industrializacji ZSRR—i szybkiej industrializacji komunistycznych Chin, jaką dzielnie przeprowadza tow. Mao Zedong, a jaką mamy szansę obserwować niemalże „na żywo”. Niezależnie od tego, jak bardzo wymyślnych faktów użyją rewizjoniści, by uzasadnić swoje nieprawidłowe tezy, czyste fakty przemawiają przeciw nim.
Z tego względu powinniśmy zwalczać tzw. „odnowicieli myśli marksistowskiej”, którzy podają się za dzielnych reformatorów teorii komunistycznej, ale którzy tak naprawdę nie robią nic poza dogmatycznym powtarzaniem wszystkiego, co Marks i Engels napisali, bez uwzględniania zarówno tego, że żyli oni wiek temu, jak i tego, że fakty przemawiają za tym, by w teorii marksistowskiej przeprowadzić nieliczne, ale konieczne zmiany.
Mógłby ktoś powiedzieć: „Dlaczego tow. Stalin zdecydował się więc rozszerzyć socjalizm na Polskę i inne kraje wschodnie, dlaczego ZSRR zdecydował się wesprzeć dzielną walkę Koreańczyków o komunizm, dlaczego wprowadzono komunizm w Chinach za zgodą i wsparciem tow. Stalina?” Najprostsza odpowiedź jest najlepsza—zrobiono to z miłości. Owszem, dzisiejszym cynicznym politykom często śni się, że nie istnieje coś takiego jak „poczucie moralności” czy „poczucie obowiązku” w polityce, ale jest to pogląd w gruncie rzeczy niedojrzały i dziecinny. Z jednej strony komunizm doskonale radzi sobie w jednym kraju, ale z drugiej, dlaczego nie ma się rozszerzać na kraje inne? Czyż celem ojczyzny światowego proletariatu nie powinno być wprowadzanie i propagowanie ideałów socjalistycznych na całym świecie, w imię materialistycznego humanizmu? Tow. Stalin rozumiał to—i w swoim głębokim humanizmie postanowił zanieść socjalizm krajom Europy Wschodniej, a być może w przyszłości zaniesie go też i reszcie świata.
(This post was last modified: 10-04-2011 22:29 by bodek.)
|
|