wulf
Elementum meum Libertas
Isa Achmatowicz
różnie pamiętany [3]
Protegowany:
Protegowany (2):
Poglądy: słuszne
Przynależność: Sieradz
Posts: 1,483
|
RE: Zmiany w prawie
Quote:My, Kazimierz V Sapieha z Bożej łaski i woli Narodu Król Rzeczypospolitej, Obrońca Wiary, Wielki Xiążę Litewski, Wielki Xiążę Moskiewski, Xiążę ruski, pruski, mazowiecki, żmudzki, kijowski, wołyński, podolski, podlaski, inflancki, smoleński, siewierski, czernihowski, Suwerenny Pan nowożmudzki, nowopoleski, malagaski, Obrońca wieczysty wyspy św. Bartłomieja niniejszym, na podstawie art. VIII ust. 5 Konstytucji wydajemy za radą i na wniosek Rządu dekret o organizacji Wojska i sprawowaniu zwierzchnictwa nad Wojskiem
Art. 1 Przepisy ogólne
1. Wojsko Rzeczypospolitej, zwane dalej Wojskiem, stoi na straży niepodległości i integralności terytorialnej Rzeczypospolitej oraz wspiera inne służby w ochronie bezpieczeństwa i porządku publicznego.
2. W skład Wojska wchodzą jako jego rodzaje:
a) Armia;
b) Flota;
c) Lotnictwo;
d) Służby Wywiadowcze.
3. Dowódcami rodzajów Wojsk są: Dowódca Armii, Dowódca Floty, Dowódca Lotnictwa oraz Dowódca Służb Wywiadowczych.
4. W skład Wojska wchodzi również Żandarmeria Wojskowa, jako ich wyodrębniona i wyspecjalizowana służba.
Art. 2 Kompetencje Monarchy
1. Monarcha, jako zwierzchnik Wojska, stojąc na straży suwerenności i bezpieczeństwa państwa, nienaruszalności i niepodzielności jego terytorium, w szczególności:
a) określa, na wniosek Ministra właściwego do spraw wojskowych, główne kierunki rozwoju Wojska oraz jego przygotowań do obrony państwa;
b) może uczestniczyć w odprawach kierowniczej kadry Wojska;
c) wedle własnego uznania powołuje i odwołuje hetmana wielkiego i hetmanów polnych;
d) powołuje i odwołuje Dowódców rodzajów Wojska na wniosek hetmana wielkiego;
e) nominuje i degraduje generałów i admirałów na wniosek hetmana wielkiego;
f) nadaje według uznania ordery wojskowe.
2. Monarcha posiada prawo prezentowania się w pełnym mundurze wojskowym z odznaczeniami.
Art. 3 Kompetencje Rządu
Do zadań Rządu wykonywanych w ramach zapewniania zewnętrznego bezpieczeństwa państwa i sprawowania ogólnego kierownictwa w dziedzinie obronności kraju należy w szczególności:
1) opracowywanie w konsultacji z Wojskiem głównych założeń doktryny bezpieczeństwa państwa;
2) opracowywanie w konsultacji z Wojskiem rocznych planów ćwiczeń;
3) przygotowywanie budżetu Wojska;
4) administrowanie wojskowymi placówkami oświatowymi;
5) administrowanie wojskowymi przedsiębiorstwami państwowymi.
Art. 4 Kompetencje Hetmana Wielkiego
1. Do zadań Hetmana Wielkiego, jako sprawującego w imieniu Monarchy bezpośrednie zwierzchnictwo nad Wojskiem, należy w szczególności:
a) kierowanie pracami Sztabu Generalnego Wojska;
b) mianowanie oficerów starszych;
c) określanie zakresu działania Dowódców rodzajów Wojska.
d) podejmowanie wszystkich działań niezbędnych dla bieżącego funkcjonowania Wojska.
2. Do zadań Hetmana Wielkiego, jako głównodowodzącego Wojska w trakcie wojny, należy w szczególności:
a) realizacja planów strategicznych i doktryn;
b) realizacja innych postanowień Monarchy i Sztabu Generalnego Wojska;
c) mianowanie dowódców związków organizacyjnych i jednostek wojskowych wszystkich rodzajów Wojska.
3. W wypadku niedyspozycji Hetmana Wielkiego jego obowiązki pełni wyznaczony przez Monarchę Hetman Polny.
Art. 5 Sztab Generalny Wojska
1. Tworzy się Sztab Generalny Wojska, zwany dalej Sztabem.
2. Na czele Sztabu stoi Hetman Wielki.
3. W skład sztabu wchodzą: Hetman Wielki, Hetmani Polni, Dowódcy rodzajów Wojska oraz inni oficerowie powołani przez Monarchę na wniosek Hetmana Wielkiego lub z wyłącznej inicjatywy Monarchy.
4. Do zadań Sztabu należy:
a) koordynowanie wysiłku zbrojnego państwa;
b) opracowywanie planów strategicznych i doktryn;
c) sprawowanie nadzoru nad Żandarmerią Wojskową;
d) wykonywanie budżetu Wojska;
e) kształtowanie organizacji wewnętrznej Wojska, związków organizacyjnych i jednostek wojskowych wszystkich rodzajów Wojska.
Art. 6 Pobór powszechny
1. Każdy obywatel Rzeczypospolitej płci męskiej, po osiągnięciu pełnoletności, ma obowiązek odbycia rocznej służby zasadniczej w Wojsku.
2. Pobór ogłasza Monarcha w drodze dekretu na wniosek Hetmana Wielkiego, w którym określa liczbę poborowych oraz Województwa, z których pobór będzie prowadzony.
3. Mobilizację w czasie stanu wyjątkowego lub wojny ogłasza Monarcha w drodze dekretu za zgodą Rządu i hetmana wielkiego, w którym określa liczbę mobilizowanych oraz Województwa, w których odbędzie się mobilizacja.
3. Każdemu Żołnierzowi należy się wynagrodzenie za służbę w wysokości określonej przez hetmana wielkiego.
4. Wojsko nie może liczyć mniej niż 1 000 tys. Żołnierzy, nie licząc personelu administracyjnego.
5. W uzasadnionych wypadkach Monarcha lub Hetman Wielki mogą zwolnić daną osobę lub dane osoby od poboru lub mobilizacji. Monarcha może anulować zwolnienie wydane przez Hetmana Wielkiego.
Art. 7 Wojska prywatne
1. Niniejszym zezwala się szlachetnie urodzonym na rekrutowanie najemnych oddziałów, służących do ochrony ich własności.
2. Najemne oddziały szlachetnie urodzonych mogą podejmować tylko działania zgodne z prawem.
3. W trakcie stanu wyjątkowego i wojny najemne oddziały szlachetnie urodzonych, zachowując swą odrębność organizacyjną, zostają podporządkowane Wojsku.
4. Szlachetnie urodzeni mają prawo zatrzymać pod własną kontrolą najemne oddziały niezbędne do ochrony ich własności.
5. Szlachetni urodzeni mają prawo do nagrody ustalanej według zasług w zamian za użyczenie swoich najemnych oddziałów Wojsku.
Art. 8 Przepisy końcowe
1. Monarcha na wniosek Hetmana Wielkiego określi w drodze dekretu stopnie wojskowe w Wojsku.
2. Hetman Wielki za zgodą Monarchy i po konsultacji z Rządem określi w drodze zarządzenia wysokość wynagrodzenia dla Żołnierzy.
3. Hetman Wielki za zgodą Monarchy i po konsultacji z Rządem może wydawać zarządzenia w celu realizacji niniejszej ustawy.
4. Sztab Generalny za zgodą Monarchy i na wniosek Hetmana Wielkiego określi w drodze zarządzenia organizację wewnętrzną Wojska, związków organizacyjnych i jednostek wojskowych wszystkich rodzajów Wojska.
5. Wszelkie wcześniejsze akty prawne, dotyczące organizacji Wojska i sprawowania zwierzchnictwa nad Wojskiem, zostają z mocy prawa uchylone.
6. Dekret wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 1925 roku.
Quote:My, Kazimierz V Sapieha z Bożej łaski i woli Narodu Król Rzeczypospolitej, Obrońca Wiary, Wielki Xiążę Litewski, Wielki Xiążę Moskiewski, Xiążę ruski, pruski, mazowiecki, żmudzki, kijowski, wołyński, podolski, podlaski, inflancki, smoleński, siewierski, czernihowski, Suwerenny Pan nowożmudzki, nowopoleski, malagaski, Obrońca wieczysty wyspy św. Bartłomieja niniejszym, na podstawie art. VIII ust. 5 Konstytucji wydajemy za radą i na wniosek Rządu dekret o podziale administracyjnym kraju
Art. 1 Przepis ogólny
Rzeczpospolita Troja Narodów składa się Królestwa Polskiego, Wielkiego Xięstwa Litewskiego i Wielkiego Xięstwa Moskiewskiego, a także z koloni: Nowego Polesia, Madagaskaru i Wyspy Świętego Bartłomieja.
Art. 2 Województwa
1. Królestwo Polskie, Wielkie Xięstwo Litewskie i Wielkie Xięstwo Moskiewskie dzielą się na Województwa. Podział Rzeczypospolitej na Województwa określa Monarcha w dekrecie.
2. Wojewoda stoi na czele Województwa i jest przedstawicielem Rządu w Województwie, odpowiada za realizację polityki rządowej i pełni wszystkie funkcje niezastrzeżone dla innych organów administracji.
3. Wojewoda sprawuje kontrolę nad przestrzeganiem prawa Rzeczypospolitej na terenie miast prywatnych.
4. Wojewodowie koordynują działania Kasztelanów i administracji rządowej im podległej. Sprawują także kontrolę nad działalnością uchwałodawczą Ławy i Senatu, których uchwały mogą uchylić, jeżeli są niezgodne z prawem Rzeczypospolitej.
5. Wojewoda sprawuje swoje kompetencje przy pomocy Urzędu Wojewódzkiego.
Art. 3 Sejmik Wojewódzki
1. W ramach Województwa powołuje się Sejmik Wojewódzki, będący organem przedstawicielskim obywateli w Województwie.
2. Sejmik Województwa liczy 50 posłów. Kadencja Sejmiku trwa 4 lata.
3. Spośród posłów, Wojewoda wybiera Marszałka Sejmiku, uwzględniając przy tym wyniki wyborów do Sejmiku Województwa.
4. Sejmik Województwa może stanowić uchwały dotyczące regionalnych przepisów porządkowych, budżetu Województwa, wykonywania ustaw na terenie Województwa i rozwoju regionu. Uchwały nie mogą być sprzeczne z przepisami prawa Rzeczypospolitej. Uchwały w razie sprzeczności uchyla Wojewoda.
5. Budżet Województwa pochodzi z środków przekazanych przez Rząd.
Art. 4 Powiaty
1. Województwa dzieli się na Powiaty, których liczbę określi Rząd w rozporządzeniu.
2. Organem wykonawczym Powiatu jest Starosta, a organem przedstawicielskim Rada Powiatu.
3. Starostę powołuje Wojewoda spośród pełnoletnich mieszkańców danego Powiatu, posiadających pełne prawa publiczne i cywilne, po zasięgnięciu opinii Rady Powiatu.
4. Starosta sprawuje kierownictwo nad przydzieloną mu administracją rządową w powiecie, a także wykonuje inne zadania zlecone mu przez Wojewodę na poziomie Powiatu.
5. Rada Powiatu liczby 10 radnych. Kadencja Rady Powiatu trwa 4 lata.
6. Rada Powiatu może stanowić uchwały dotyczące lokalnych przepisów porządkowych, budżetu Powiatu, wykonywania ustaw na terenie Powiatu i rozwoju lokalnego. Uchwały nie mogą być sprzeczne z przepisami prawa Rzeczypospolitej. Uchwały w razie sprzeczności uchyla Starosta.
7. Budżet Powiatu pochodzi z środków przekazanych przez Rząd i Województwo.
Art. 5 Ustrój Kolonii
1. Nowe Polesie, Madagaskar i Wyspa Świętego Bartłomieja dzielą się na Okręgi.
2. Na czele Okręgu stoi Zarządca, organem przedstawicielskim jest Rada Okręgu.
3. Zarządca jest mianowany przez Gubernatora, spośród szlachciców zamieszkałych w danym Okręgu po zasięgnięciu opinii Rady Okręgu.
4. Rada Okręgu liczy 25 przedstawicieli i jej kadencja trwa 4 laty.
5. Rada Okręgu jest organem doradczym dla Zarządcy w sprawowaniu swojej funkcji. Rada Okręgu może także wydawać uchwały, dotyczące miejscowych danin oraz sposobów rozdysponowania środków z nich uzyskanych i przepisów porządkowych, które muszą być zatwierdzone przez Zarządcę.
6. W razie niezgodności uchwał Rady z prawem Rzeczypospolitej, uchwałę taką uchyla Gubernator.
7. Budżet Kolonii pochodzi z środków przekazanych przez Rząd oraz z środków własnych.
Art. 6 Wybory samorządowe
1. Aby móc kandydować do Sejmiku Wojewódzkiego, Rady Powiatu i Rady Okręgu trzeba posiadać pełnię praw publicznych i zamieszkiwać stale w danej jednostce administracyjnej.
2. Przepisy prawa wyborczego do Izby poselskiej stosuje się odpowiednio.
3. Wybory do Sejmików Wojewódzkich, Rad Powiatu i Rad Okręgu odbędą się w ciągu 3 miesięcy od wejścia w życie ustawy. Wybory zarządzi Monarcha w ciągu 2 tygodni od wejścia w życie dekretu.
Art. 7 Przepis końcowy
Dekret wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 1925 roku.
Quote:My, Kazimierz V Sapieha z Bożej łaski i woli Narodu Król Rzeczypospolitej, Obrońca Wiary, Wielki Xiążę Litewski, Wielki Xiążę Moskiewski, Xiążę ruski, pruski, mazowiecki, żmudzki, kijowski, wołyński, podolski, podlaski, inflancki, smoleński, siewierski, czernihowski, Suwerenny Pan nowożmudzki, nowopoleski, malagaski, Obrońca wieczysty wyspy św. Bartłomieja niniejszym, na podstawie art. VIII ust. 5 Konstytucji wydajemy za radą i na wniosek Rządu dekret o partiach politycznych
Art. 1 Przepis ogólny
1. Partia polityczna jest dobrowolną organizacją, występującą pod określoną nazwą, stawiającą sobie za cel udział w życiu publicznym poprzez wywieranie metodami demokratycznymi wpływu na kształtowanie polityki państwa lub sprawowanie władzy publicznej i jej ustrój.
2. Zakazane jest istnienie partii politycznych, które odwołują się w swoim programie do rewolucyjnych metod zmiany ustroju lub do nienawiści, w szczególności na tle rasowym, narodowościowym i klasowym.
3. Członkami partii politycznych mogą być obywatele Rzeczypospolitej, którzy ukończyli 18 lat.
4. Partia polityczna opiera swoją działalność na pracy społecznej członków.
5. Partie polityczne kształtują swoje struktury oraz zasady działania zgodnie z zasadami demokracji, w szczególności przez zapewnienie jawności tych struktur i ich finansowania, powoływania organów partii w drodze wyborów i podejmowania uchwał większością głosów.
Art. 2 Rejestracja
1. Partia polityczna podlega rejestracji w Sądzie Wojewódzkim (dalej Sąd) właściwym miejscowo dla jej siedziby.
2. Partia polityczna, składając wniosek o rejestrację, przekłada Sądowi swój statut i podpis grupy co najmniej 1 000 pełnoletnich obywateli Rzeczypospolitej.
3. Sąd dokonuje wpisu partii politycznej do ewidencji partii politycznych niezwłocznie, jeżeli zgłoszenie jest zgodne z przepisami prawa.
Art. 3. Finansowanie
1. Źródła finansowania partii politycznych są jawne.
2. Majątek partii politycznej powstaje ze składek członkowskich, darowizn, spadków, zapisów, z dochodów z majątku oraz z określonych ustawami dotacji i subwencji, jeśli takowe zostaną przyznane.
3. Majątek partii politycznej może być przeznaczony tylko na cele statutowe lub charytatywne.
4. Partia polityczna nie może prowadzić działalności gospodarczej.
Art. 4 Postanowienia dodatkowe
1. Partia polityczna nabywa osobowość prawną z chwilą wpisania do ewidencji.
2. Nazwa, skrót nazwy i symbol graficzny partii politycznej zgłoszonej do ewidencji korzystają z ochrony prawnej przewidzianej dla dóbr osobistych.
3. Ewidencja jest jawna.
Art. 5 Likwidacja partii politycznej
Partia polityczna podlega likwidacji wskutek:
1) rozwiązania mocą uchwały uprawnionego statutowego organu partii,
2) postanowienia Sądu o wykreśleniu wpisu partii z ewidencji.
Art. 6 Przepisy końcowe
1. Niniejszy dekret wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
2. W ciągu miesiąca od wejścia w życie niniejszego dekretu założone przed jego wejściem w życie partie polityczne złożą wniosek o rejestrację pod rygorem ich likwidacji.
Quote:My, Kazimierz V Sapieha z Bożej łaski i woli Narodu Król Rzeczypospolitej, Obrońca Wiary, Wielki Xiążę Litewski, Wielki Xiążę Moskiewski, Xiążę ruski, pruski, mazowiecki, żmudzki, kijowski, wołyński, podolski, podlaski, inflancki, smoleński, siewierski, czernihowski, Suwerenny Pan nowożmudzki, nowopoleski, malagaski, Obrońca wieczysty wyspy św. Bartłomieja niniejszym, na podstawie art. VIII ust. 5 Konstytucji wydajemy za radą i na wniosek Rządu dekret o aktach nienawiści
Art. 1 Akt nienawiści
1. Za akt nienawiści uznaje się każde przestępstwo popełnione przez sprawcę z pobudek dyskryminacyjnych lub rasistowskich dokonany z uwagi na płeć rasę, wyznanie, narodowość, klasę, poglądy.
2. Za akt nienawiści uznaje się również czyn o charakterze chuligańskim i terrorystycznym.
3. Czynem o charakterze chuligańskim jest przestępstwo polegające, na umyślnym zamachu na zdrowie, na wolność, na cześć lub nietykalność cielesną, na bezpieczeństwo powszechne, na działalność instytucji państwowych lub samorządu, na porządek publiczny, albo na umyślnym niszczeniu, uszkodzeniu lub czynieniu niezdatną do użytku cudzej rzeczy, jeżeli sprawca działa publicznie i bez powodu albo z oczywiście błahego powodu, okazując przez to rażące lekceważenie porządku prawnego.
4. Czynem o charakterze terrorystycznym jest czyn popełniony w celu poważnego zastraszenia wielu osób lub zmuszenia organu władzy publicznej Rzeczypospolitej lub innego państwa albo organu organizacji międzynarodowej do podjęcia lub zaniechania określonych czynności, lub wywołania poważnych zakłóceń w ustroju lub gospodarce Rzeczypospolitej, innego państwa lub organizacji międzynarodowej - a także groźba popełnienia takiego czynu.
Art. 2 Zasady wymiaru kary
W przypadku uznania przez Sąd danego przestępstwa za akt nienawiści, Sąd wymierza karę na następujących zasadach:
a) dolna granica kary zostaje podniesiona o połowę;
b) górna granica kary zostaje podniesiona o połowę;
c) w przypadku, gdy czyn był zagrożony karą grzywny, sprawca podlega karze aresztu;
d) w przypadku, gdy czyn był zagrożony karą aresztu, sprawca podlega karze więzienia;
e) w przypadku, gdy czyn był zagrożony karą więzienia na co najmniej 10 lat, sprawca podlega karze dożywocia;
f) w przypadku, gdy czyn był zagrożony karą dożywocia, sprawca podlega karze śmierci;
g) Sąd nie może nadzwyczajnie złagodzić kary, ani odstąpić od wymierzenia kary.
h) Sąd może w każdym wypadku wymierzyć dodatkowo karę konfiskaty majątku;
i) Sąd orzekając karę pozbawia sprawcę praw publicznych.
Art. 3 Przepisy końcowe
Dekret wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
Isa Achmatowicz - الحمد لله ربّ العالمين
|
|