Zgredźmin
Posting Freak
Mikołaj Czapski
powoli zapominany [2]
Protegowany:
Protegowany (2):
Poglądy:
Przynależność:
Posts: 1,801
|
Legislacja
I będe sobie powoli dłubał nad dawnym projektem z Ante V
Quote:KONSTYTUCJA RP
Art.1.
1. Rzeczpospolita Polska jest dobrem wspólnym wszystkich Obywateli i dąży do zespolenia wszystkich obywateli w harmonijnym współdziałaniu na rzecz dobra powszechnego.
2. W ramach Rzeczypospolitej, jej demokratycznych praw, wolności i powinności obywatelskich kształtuje się życie społeczeństwa.
Art.2.
1. Władza w Rzeczypospolitej pochodzi od Narodu i należy do Narodu - rozumianego jako ogół obywateli.
2. Obywatele sprawują ją zarówno bezpośrednio, jak i za pośrednictwem organów państwowych i samorządowych.
3. Wszystkie władze państwowe i samorządowe działają na podstawie i w ramach prawa oraz mandatu zaufania, udzielonego im przez obywateli.
Art.3.
1. Na czele Państwa stoi Prezydent Rzeczypospolite. Organami Państwa, pozostającymi pod zwierzchnictwem Prezydenta Rzeczypospolitej, są: Rząd, Sejm, Siły Zbrojne, Sądy, Prokuratura, Kontrola Państwowa.
2. Ich zadaniem naczelnym jest służenie Rzeczypospolitej.
3. Lokalne i regionalne wspólnoty obywateli tworzą samorządy wojewódzkie.
4. Samorządy działają w granicach prawa, ustanowionego przez Sejm Rzeczypospolitej.
5. Ich kompetencje obejmują wszystko, czego ustawa wyraźnie nie zastrzegła dla organów państwowych.
Art.4.
1. Własność prywatna i swoboda działalności gospodarczej jest podstawą ustroju gospodarczego Rzeczypospolitej.
2. Rzeczypospolita gwarantuje jej zachowanie i nienaruszalność.
3. Nikt nie może być swojej własności pozbawiony, chyba że wynika to z postanowień prawa i jest niezbędne w demokratycznym społeczeństwie.
5. Wywłaszczenia mogą następować jedynie na mocy ustawy i za pełnym odszkodowaniem, konfiskaty mogą orzekać jedynie Sądy.
Art.5.
1. Żadne działanie nie może stać w sprzeczności z celami Rzeczypospolitej, wyrażonymi w jej prawach.
2. W razie oporu państwo może zastosować środki przymusu.
Art.6.
1. Obywatelem Rzeczypospolitej Polskiej zostaje się przez urodzenie z rodzica posiadającego obywatelstwo, lub urodzenie na terytorium RP.
2. Można uzyskać obywatelstwo Rzeczypospolitej także w sposób określony ustawą.
3. Nikt nie może być pozbawiony obywatelstwa, chyba że sam się go zrzeknie.
4. Wszyscy obywatele są równi wobec prawa. Przysługują im takie same prawa i obowiązki. Ani płeć, ani stan cywilny, ani pochodzenie, ani narodowość, ani rasa, ani przynależność społeczna, ani wyznanie lub bezwyznaniowość, ani przekonania, ani styl życia, ani upodobania, ani majątek lub jego brak, ani inne kryteria nie mogą być powodem ograniczenia tych praw.
5. Obywatele winni są Państwu wierność oraz rzetelne spełnianie nakładanych przez nie obowiązków.
Art.7.
1. Państwo zapewnia obywatelom możność swobodnego rozwoju ich wartości osobistych oraz wolność postępowania zgodnie z własnym sumieniem, przekonaniami oraz interesem osobistym.
2. Granicą tych wolności jest określone prawem dobro innych jednostek.
Art.9.
1. Żadne działanie nie może stanąć w sprzeczności z celami Państwa, wyrażonymi w jego prawach.
2. W razie oporu Państwo stosuje środki przymusu.
Art.10.
Zakazuje się działalności organizacji opartych na zbrodniczych ideologiach wrogich niepodległości Rzeczypospolitej, tak jak zakazuje się rozpowszechnianie treści promujących te zbrodnicze ideologie, które przyczyniły się do masowego rozlewu krwi synów i córek Rzeczypospolitej.
II. Prezydent Rzeczypospolitej
Art.11.
Prezydent Rzeczypospolitej jako osobowa emanacja Rzeczypospolitej Polskiej reprezentuje państwo w stosunkach zewnętrznych i wewnętrznych, kieruje działalnością państwa, przewodniczy Sejmowi i rządowi, strzeże przestrzegania Konstytucji.
Art.12.
1. Prezydent Rzeczypospolitej jako osobowa emanacja Rzeczypospolitej Polskiej:
a) kieruje pracami rządu
b) zwołuje i rozwiązuje Sejm;
c) zarządza otwarcie, odroczenie i zamknięcie sesji Sejmu;
d) jest Zwierzchnikiem Sił Zbrojnych;
e) reprezentuje Państwo na zewnątrz i kieruje jego polityką zagraniczną, przyjmuje przedstawicieli państw obcych i wysyła przedstawicieli Państwa Polskiego;
f) stanowi o wojnie i pokoju;
g) zawiera i ratyfikuje umowy z innymi państwami;
h) obsadza urzędy państwowe, Jemu zastrzeżone;
i) w przypadkach przewidzianych prawem wydaje dekrety z mocą ustawy;
2. W granicach prawa podejmuje wszelkie działania mające na celu obronę interesu Rzeczypospolitej i jej obywateli.
Art.13.
1. Prezydent Rzeczypospolitej korzysta z uprawnień osobistych stanowiących Jego prerogatywy.
2. Do prerogatyw tych należy:
a) wskazywanie jednego z kandydatów na Prezydenta Rzeczypospolitej i zarządzanie głosowania powszechnego do Sejmu, Senatu i na urząd Prezydenta Rzeczypospolitej;
b) wyznaczenie na czas wojny lub nadzwyczajnych okoliczności następcy Prezydenta Rzeczypospolitej;
c) mianowanie i odwoływanie Ministrów, Pierwszego Prezesa Sądu Najwyższego i Prezesa Najwyższej Izby Kontroli;
d) mianowanie i zwalnianie Naczelnego Wodza i Generalnego Inspektora Sił Zbrojnych;
e) powoływanie sędziów;
h) rozwiązywanie Sejmu przed upływem kadencji;
i) oddawanie członków Rządu pod Sąd Najwyższy;
j) stosowanie prawa łaski;
k) nadawania obywatelstwa polskiego i wyrażania zgody na zrzeczenie się obywatelstwa polskiego;
l) określanie dekretami organizacji wewnętrznej Rządu i ministerstw oraz stanu sił zbrojnych;
m) nadawanie orderów i odznaczeń;
l) odmowa podpisania ustawy i z umotywowanym wnioskiem odesłanie jej z powrotem do Marszałka Sejmu z motywacją podjętej decyzji, aby ustawa została ponownie przyjęta przez Sejm musi poprzeć ją 3/5 posłów, Prezydent nie może po ponownym przyjęciu ustawy przez Sejm odmówić jej podpisania.
3. Akty urzędowe, wypływające z prerogatyw Prezydenta Rzeczypospolitej, nie wymagają kontrasygnaty.
4. Inne akty urzędowe Prezydenta Rzeczypospolitej wymagają do swej ważności podpisu właściwego Ministra.
Art.14.
1. Prezydent Rzeczypospolitej za swe akty urzędowe nie jest odpowiedzialny.
2. Jedynie w wypadku złamania Konstytucji albo wykorzystania urzędu do popełnienia przestępstwa pospolitego, Sejm może postawić Prezydenta przed Sądem Najwyższym.
Art.15.
1. Wybór Prezydenta Rzeczypospolitej odbywa się w sposób następujący:
2. Jednego Kandydata na Prezydenta Rzeczypospolitej wybrać może Zgromadzenie Elektorów.
3. Ustępującemu Prezydentowi Rzeczypospolitej przysługuje prawo wskazania innego kandydata.
4. Wyboru Prezydenta Rzeczypospolitej dokonają obywatele w głosowaniu powszechnym z pomiędzy kandydatów: Zgromadzenia Elektorów i/lub ustępującego Prezydenta Rzeczypospolitej oraz wszystkich tych którzy o urząd Prezydenta Rzeczypospolitej starać się będą na podstawie własnej decyzji.
Art.16.
1. Zgromadzenie Elektorów składa się z Marszałka Sejmu, jako przewodniczącego, Ministra Spraw Zagranicznych, Pierwszego Prezesa Sądu Najwyższego, Generalnego Inspektora Sił Zbrojnych oraz 75 elektorów, wybranych spośród obywateli najgodniejszych przez Sejm.
2. Mandaty elektorów wygasają z mocy samego prawa w dniu objęcia urzędu przez nowo obranego Prezydenta Rzeczypospolitej.
Art.17.
1. Tryb zwołania zgromadzenia elektorów i szczegółowy sposób prac określi ustawa.
Art. 18.
1. Prezydent Rzeczypospolitej składa przed objęciem urzędu przysięgę treści następującej:
"Świadom odpowiedzialności wobec historii za losy Państwa, przysięgam, na urzędzie Prezydenta Rzeczypospolitej: praw zwierzchnich Państwa bronić, jego godności strzec, ustawę konstytucyjną stosować, względem wszystkich obywateli równą kierować się sprawiedliwością, zło i niebezpieczeństwo od Państwa odwracać, a troskę o jego dobro za naczelny poczytywać sobie obowiązek."
2. Przysięgę można zakończyć słowami "Tak mi dopomóż Bóg i Święta Syna Jego Męka. Amen."
3. Akt złożenia przysięgi stwierdzają podpisem: nowo obrany Prezydent Rzeczypospolitej oraz Pierwszy Prezes Sądu Najwyższego.
Art. 19.
Okres urzędowania Prezydenta Rzeczypospolitej trwa lat siedem, licząc od dnia objęcia urzędu.
Art. 20.
Jeżeli przed upływem siedmioletniego okresu urzędowania:
1) nastąpi zgon Prezydenta Rzeczypospolitej
2) Prezydent zrzeknie się urzędu
3) zajdzie inna długotrwała przeszkoda uniemożliwiająca sprawowanie urzędu określona ustawą
Marszałek Sejmu zwoła niezwłocznie Zgromadzenie Elektorów celem wskazania przez nie kandydata na Prezydenta Rzeczypospolitej i zarządzi głosowanie powszechne.
Art. 21.
1. Jeżeli Prezydent Rzeczypospolitej nie może trwale sprawować urzędu, Marszałek Sejmu zwoła posiedzenie celem rozstrzygnięcia, czy Urząd Prezydenta Rzeczypospolitej należy uznać za opróżniony.
2. Uchwała uznająca urząd za opróżniony, zapada większością 3/5 ustawowej liczby członków.
3. W wypadku powzięcia powyższej uchwały, Marszałek Sejmu zwoła niezwłocznie Zgromadzenie Elektorów.
Art. 22.
W czasie, gdy urząd Prezydenta Rzeczypospolitej jest opróżniony, funkcje Prezydenta sprawuje zastępczo Marszałek Sejmu; korzysta on wówczas ze wszystkich uprawnień z urzędem Prezydenta Rzeczypospolitej związanych.
1. W razie gdyby Marszałek Sejmu nie był w stanie sprawować urzędu Prezydenta rola ta przypada kolejno: Wicemarszałkom Sejmu w kolejności alfabetycznej, Ministrowi Spraw Zagranicznych, Ministrowi Obrony Narodowej, Ministrowi Spraw Wewnętrznych i Administracji, Ministrowi Sprawiedliwości, Ministrowi Skarbu, Ministrowi ds. Gospodarki, Ministrowi Edukacji Narodowej, Ministrowi Rolnictwa, wojewodom w kolejności alfabetycznej.
2. W razie gdyby wyżej wymienione ministerstwa nie zostały powołane i zostały połączone stosuje się zasadę odpowiedzialności danego ministra za dany dział administracji państwowej. W razie rozdziału kompetencji kolejka do pełnienia obowiązków Prezydenta Rzeczypospolitej wydłuża się o nowo powołane Ministerstwa.
Art.23.
1. W razie wojny okres urzędowania Prezydenta Rzeczypospolitej przedłuża się do upływu trzech miesięcy od zawarcia pokoju; Prezydent Rzeczypospolitej osobnym aktem, ogłoszonym w gazecie rządowej, wyznaczy wówczas swego następcę na wypadek opróżnienia się urzędu przed zawarciem pokoju.
2. W razie objęcia przez następcę urzędu Prezydenta Rzeczypospolitej, okres jego urzędowania trwa do upływu trzech miesięcy od zawarcia pokoju.
III. Rząd
Art.24.
1. Rząd kieruje sprawami Państwa, niezastrzeżonymi innym organom władzy.
2. Rząd składa się z Prezydenta RP i Ministrów.
3. Prezydent RP reprezentuje Rząd, kieruje jego pracami oraz ustala ogólne zasady polityki państwowej.
4. Ministrowie kierują poszczególnymi działami administracji państwowej albo spełniają poruczone im zadania szczególne.
5. Organizację Rządu, a w szczególności zakres działania Rady Ministrów i Ministrów - określi dekret Prezydenta Rzeczypospolitej.
Art. 25.
1. Rada Ministrów i Ministrowie mają prawo wydawać rozporządzenia celem wykonania aktów ustawodawczych i z powołaniem się na nie.
2. Rozporządzenia te nie mogą stać w sprzeczności z Konstytucją, aktami ustawodawczymi i będą ogłaszane w Dzienniku Ustaw.
Art. 26.
Ministrowie są odpowiedzialni politycznie przed Prezydentem Rzeczypospolitej i mogą być przez Niego w każdym czasie odwołani.
Art. 27.
1. Sejm, w wykonaniu prawa kontroli parlamentarnej nad działalnością Rządu, może zażądać ustąpienia Rządu lub Ministra.
2. Jeżeli za wnioskiem wypowie się Sejm zwykłą większością głosów, a Prezydent Rzeczypospolitej w ciągu trzech dni nie odwoła Rządu lub Ministra, ani też Sejmu nie rozwiąże – uważa się, że Rząd lub minister został odwołany.
Art. 28.
1. Niezależnie od odpowiedzialności politycznej przed Prezydentem Rzeczypospolitej i parlamentarnej przed Sejmem, Ministrowie ponoszą odpowiedzialność konstytucyjną przed Sądem Najwyższym za naruszenie Konstytucji lub innego aktu ustawodawczego, dokonane w związku z urzędowaniem.
2. Prawo pociągania Ministra do odpowiedzialności konstytucyjnej służy Prezydentowi Rzeczypospolitej, a także Sejmowi.
3. Uchwała oddająca Ministra pod sąd, zapada większością 3/5 głosów przy obecności co najmniej połowy ustawowej liczby członków Sejmu.
IV. SEJM
Art.29.
1. Sejm sprawuje funkcje ustawodawcze, kontrolę nad działalnością Rządu; nadto do Sejmu należy ustalanie budżetu państwa i nakładanie ciężarów na obywateli.
2. Kontrola nad działalnością Rządu wyraża się w prawie Sejmu:
a) żądania ustąpienia Rządu lub Ministra;
b) pociągania Ministra do odpowiedzialności konstytucyjnej;
c) interpelowania Rządu;
d) zatwierdzania corocznie zamknięć rachunków państwowych i udzielania Rządowi absolutorium;
e) udziału w wykonywaniu kontroli nad długami Państwa.
3. Funkcje rządzenia Państwem nie należą do Sejmu.
4. Sejm ma prawo sprawować funkcję ustawodawczą wyłącznie w zakresie:
a) regulowania podatków, ceł, monopoli,
b) zaciągania pożyczek w imieniu Rzeczypospolitej polskiej,
c) regulowania handlu międzynarodowego
d) regulowania prawa dotyczącego nabycia i utraty obywatelstwa
e) regulowania emisji pieniądza a także polityki budżetowej,
f) regulowania postępowania przed sądami i organami władzy administracyjnej,
g) nadzoru nad prokuraturą i policją państwową
h) nadzoru nad wojskiem,
i) wypowiadania wojny,
j) innych przewidzianych Konstytucją i nie przekazanych innym organom władzy Rzeczypospolitej
Art.30.
1. Sejm składa się ze 100 posłów, wybranych w głosowaniu powszechnym, tajnym, równym i bezpośrednim.
2. Kadencja Sejmu trwa lat pięć, licząc od dnia zwołania.
3. Rozwiązanie Sejmu przed upływem kadencji wymaga wskazania powodu.
4. Nowe wybory zarządza Prezydent Rzeczypospolitej w ciągu trzydziestu dni od rozwiązania Sejmu.
5. Głosowanie odbędzie się nie później niż sześćdziesiątego dnia po zarządzeniu wyborów.
Art.31.
1. Prawo wybierania ma każdy obywatel bez różnicy płci, który przed dniem zarządzenia wyborów ukończył lat 24 oraz korzysta w pełni z praw cywilnych i obywatelskich.
2. Prawo wybieralności ma każdy obywatel, mający prawo wybierania, jeżeli ukończył lat 30.
3. Ordynacja wyborcza do Sejmu ustali podział Państwa na okręgi wyborcze, określi liczbę posłów, unormuje postępowanie wyborcze tudzież oznaczy kategorie osób pozbawionych praw wybierania i wybieralności z braku dostatecznych przymiotów moralnych lub umysłowych.
Art. 32.
1.Sejm wybiera ze swego grona Marszałka na okres kadencji.
2. Do czasu ukonstytuowania się następnego Sejmu, Marszałek zachowuje uprawnienia, służące mu przy wyborze Prezydenta Rzeczypospolitej.
Art. 33.
Sejm będzie zwołany na pierwsze posiedzenie w nowej kadencji nie później niż trzydziestego dnia po ogłoszeniu wyniku wyborów do Izb Ustawodawczych.
Art. 34.
Uchwały sejmu zapadają zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej 1/3 ustawowej liczby posłów, jeżeli Konstytucja inaczej nie stanowi.
Art. 35.
1. Posiedzenia Sejmu są jawne.
2. Sejm może uchwalić tajność obrad.
3. Protokół i stenogram, wydawany z polecenia Marszałka, są wyłącznym stwierdzeniem przebiegu obrad Sejmu.
4. Nikogo nie można pociągać do odpowiedzialności za ogłaszanie i rozpowszechnianie sprawozdań z jawnych obrad Sejmu, jeżeli odtwarzają one w pełni i ściśle przebieg tych obrad.
Art. 36.
1. Posłowie składają przed objęciem mandatu ślubowanie treści następującej:
"Świadom obowiązku wierności wobec Państwa Polskiego, ślubuję uroczyście i zaręczam honorem, jako poseł na Sejm Rzeczypospolitej, w pracy na rzecz dobra Państwa nie ustawać, a troskę o jego godność, zwartość i moc za pierwsze mieć sobie przykazanie."
2. Ślubowanie można zakończyć słowami "Tak mi dopomóż Bóg"
3. Odmowa ślubowania lub ślubowanie z zastrzeżeniem równoznaczne jest z nieprzyjęciem mandatu.
Art. 37.
1. Posłowie korzystają tylko z takich rękojmi nietykalności, jakich wymaga ich uczestnictwo w pracach Sejmu.
2. Za treść wygłoszonych w Sejmie przemówień lub zgłoszonych wniosków i interpelacji oraz za niewłaściwe zachowanie się podczas obrad - posłowie odpowiadają tylko przed Sejmem.
3. Jednakże za wystąpienia sprzeczne z obowiązkiem wierności wobec Rzeczypospolitej albo zawierające znamiona przestępstwa ściganego z urzędu - poseł może być uchwałą Sejmu albo na żądanie Marszałka Sejmu lub Ministra Sprawiedliwości oddany pod sąd Sądu Najwyższego i orzeczeniem pozbawiony mandatu poselskiego.
4. Za naruszenie praw osoby trzeciej podczas obrad Sejmu poseł może być pociągnięty do odpowiedzialności sądowej tylko za zezwoleniem Sejmu.
Art. 38.
1. Posłowie odpowiadają za działalność nie związaną z uczestnictwem w pracach Sejmu na równi z innymi obywatelami.
2. Poseł, zatrzymany w czasie trwania sesji nie z nakazu Sądu będzie na żądanie Marszałka Sejmu niezwłocznie wypuszczony na wolność.
Art. 39.
1. Posłowi nie wolno na swoje, ani na obce imię, ani też w imieniu przedsiębiorstw, spółek lub towarzystw na zysk obliczonych, nabywać dóbr państwowych ani uzyskiwać ich dzierżaw, podejmować się dostaw i robót rządowych, ani otrzymywać od Rządu koncesji lub innych korzyści osobistych.
2. Za naruszenie powyższych zakazów poseł będzie na żądanie Marszałka Sejmu lub Prezesa Najwyższej Izby Kontroli oddany pod sąd Sądu Najwyższego i orzeczeniem pozbawiony mandatu poselskiego i korzyści osobistych, od Rządu otrzymanych.
3. Marszałek Sejmu może na podstawie uchwały Komisji Regulaminowej, powziętej większością 3/5 głosów, udzielić posłowi w poszczególnym przypadku zezwolenia na wejście z Rządem w stosunek prawny, jeżeli stosunek ten nie jest sprzeczny z dobrymi obyczajami.
4. Ustawa oznaczy urzędy i stanowiska, których przyjęcie pociąga za sobą utratę mandatu posła.
5. Posłowi nie wolno wykonywać czynności niedających się pogodzić ze sprawowaniem mandatu.
Art.40.
1. Prezydent RP, Ministrowie i delegowani przez nich urzędnicy mają prawo brać udział w posiedzeniach Sejmu i przemawiać poza kolejnością mówców.
2. Posłowie mogą zwracać się z interpelacjami w sprawach, dotyczących zakresu działania Rządu, w sposób określony regulaminem sejmu.
3. Interpelowany obowiązany jest udzielić odpowiedzi w ciągu czterdziestu pięciu dni albo podać powody, uzasadniające odmowę udzielenie wyjaśnień.
V. USTAWODAWSTWO
Art. 41.
1. Aktami prawnymi są:
a) ustawy,
b) dekrety Prezydenta Rzeczypospolitej.
c) ustawy wojewódzkie
d) rozporządzenia
2. Żaden akt ustawodawczy nie może stać w sprzeczności z Konstytucją.
Art. 42.
1. Prawo inicjatywy ustawodawczej służy Rządowi i każdemu posłowi, a także grupie 10 tys. Obywateli, na warunkach określonych w ustawie.
2. Inicjatywa ustawodawcza w sprawach budżetu, kontyngentu rekruta i ratyfikacji umów międzynarodowych należy wyłącznie do Rządu.
3. Sejm nie może bez zgody Rządu uchwalić ustawy, pociągającej za sobą wydatki ze Skarbu Państwa, dla których niema pokrycia w budżecie.
Art. 43.
Zaciągnięcie pożyczki państwowej, zbycie lub obciążenie nieruchomego majątku państwowego, nałożenie podatków lub opłat publicznych, zwolnienie od nich, a także warunki ich ustanowienia, ustanowienie ceł lub monopoli, ustalenie systemu monetarnego, jak również przyjęcie gwarancji finansowej przez Skarb Państwa - może nastąpić tylko na mocy aktu ustawodawczego.
Art. 44.
1. Umowy z innymi państwami:
a) handlowe,
b) celne,
c) obciążające stale Skarb Państwa,
d) zawierające zobowiązania nałożenia nowych ciężarów na obywateli
e) powodujące zmianę granic Państwa
f) dotyczące sojuszy, udziału w organizacjach międzynarodowych
g) dotyczące praw kardynalnych
wymagają zgody Sejmu przed ratyfikacją wyrażonej w ustawie.
2. Prezydent Rzeczypospolitej w przypadkach nie cierpiących zwłoki może przed ratyfikacją, na wniosek Rady Ministrów, wprowadzić tymczasowo w życie wszystkie lub niektóre postanowienia, zawarte w umowach handlowych lub celnych.
Art. 45.
1. Prezydent Rzeczypospolitej stwierdzi podpisem moc ustawy konstytucyjnie uchwalonej oraz zarządzi jej ogłoszenie w Dzienniku Ustaw.
2. Prezydent Rzeczypospolitej może zażądać sprawdzenia przez Sąd Najwyższy zgodności ustawy z Konstytucją przed jej podpisaniem.
Art. 46.
1. Ustawa może upoważnić Prezydenta Rzeczypospolitej do wydawania dekretów w czasie i zakresie, przez nią oznaczonym; upoważnieniem tym nie może być objęta zmiana Konstytucji.
2. Prezydent Rzeczypospolitej ma prawo w czasie, gdy Sejm jest rozwiązany, wydawać w razie konieczności państwowej dekrety w zakresie ustawodawstwa państwowego z wyjątkiem:
a) zmiany Konstytucji,
b) ordynacji wyborczej do Sejmu,
c) budżetu,
d) nakładania podatków i ustanawiania monopoli,
e) systemu monetarnego,
f) zaciągania pożyczek państwowych,
g) zbywania i obciążania nieruchomego majątku państwowego, oszacowanego na kwotę ponad 100.000 złotych.
h) praw kardynalnych
i) spraw zastrzeżonych do kompetencji województw
3. Dekrety oparte na przepisach artykułu niniejszego, będą wydawane na wniosek Rady Ministrów i mogą być zmieniane lub uchylane tylko aktem ustawodawczym.
Art. 47.
Dekrety dotyczące organizacji Rządu, zwierzchnictwa Sił Zbrojnych oraz organizacji administracji rządowej, mogą być wydawane w każdym czasie, a zmieniane lub uchylane tylko przez takież dekrety Prezydenta Rzeczypospolitej.
Art. 48.
1. Dekrety Prezydenta Rzeczypospolitej mają moc ustawy i będą z powołaniem się na podstawę konstytucyjną ogłaszane w Dzienniku Ustaw.
2. Ilekroć Konstytucja lub ustawy dla unormowania poszczególnej dziedziny z zakresu ustawodawstwa wymagają ustawy, dziedzina ta może być unormowana również dekretem Prezydenta Rzeczypospolitej, wydanym w warunkach, Konstytucją oznaczonych.
VI. BUDŻET
Art. 49.
1. Ustawa ustala corocznie budżet Państwa.
2. Rząd składa Sejmowi na sesji projekt budżetu nie później niż na cztery miesiące przed rozpoczęciem roku budżetowego.
3. Na rozpatrzenie budżetu pozostawia się Sejmowi dziewięćdziesiąt dni od złożenia projektu przez Rząd.
4. Prezydent Rzeczypospolitej zarządzi ogłoszenie budżetu:
a) w brzmieniu, nadanym mu Sejm jeśli w przepisanych terminach posłowie budżet rozpatrzyli,
c) w brzmieniu projektu rządowego, jeżeli Sejm w przepisanych terminach budżetu nie rozpatrzył.
Art. 50.
1. Wydatki nie zaprojektowane w budżecie, nie mogą być uchwalone, a zaprojektowane nie mogą być podwyższone bez zgody Rządu.
2. Rząd nie może czynić wydatków bez upoważnienia ustawowego, chyba że zachodzi konieczność państwowa; w tym przypadku Rząd, na podstawie uchwały Rady Ministrów, dokona niezbędnego wydatku, przesyłając do Sejmu w terminie siedmiodniowym od powzięcia uchwały projekt ustawy o przyznaniu kredytów dodatkowych. Uchwała Rady Ministrów będzie jednocześnie ogłoszona w gazecie rządowej i podana do wiadomości Najwyższej Izbie Kontroli.
Art. 51.
1. Państwo nie może pozostawać bez budżetu.
2. Jeżeli z powodu rozwiązania Sejmu budżet lub przynajmniej prowizorium budżetowe do dnia, w którym rozpoczyna się nowy okres budżetowy, nie jest uchwalony, - Rząd ma prawo pobierać dochody i czynić wydatki w granicach zeszłorocznego budżetu, aż do czasu uchwalenia prowizorium budżetowego lub budżetu, który Rząd złoży nowo obranemu Sejmowi na pierwszym posiedzeniu.
3. Zasadę powyższą stosuje się odpowiednio w przypadku, gdy Sejm złożony mu projekt budżetu w całości odrzuci, z tym, że Rząd w ciągu dni siedmiu od odrzucenia prześle do Sejmu nowy projekt budżetu lub prowizorium budżetowego i że wydatki, czynione przez Rząd według zeszłorocznego budżetu, nie mogą być wyższe w poszczególnych pozycjach od zaprojektowanych w budżecie odrzuconym.
VII. SIŁY ZBROJNE
Art. 52.
1. Siły Zbrojne stoją na straży bezpieczeństwa i praw zwierzchniczych Rzeczypospolitej.
2. Wszyscy obywatele są obowiązani do służby wojskowej i świadczeń na rzecz obrony Państwa.
Art. 53.
1. Prezydent Rzeczypospolitej zarządza corocznie pobór rekruta w granicach ustalonego kontyngentu.
2. Zmiana kontyngentu wymaga aktu ustawodawczego.
Art. 54.
1.Prezydent Rzeczypospolitej wydaje dekrety w zakresie zwierzchnictwa Sił Zbrojnych, a w szczególności określi dekretem organizację naczelnych władz wojskowych, oznaczając w nim sposób kontrasygnowania aktów, wydanych przez siebie, jako Zwierzchnika Sił Zbrojnych.
2. Prezydent Rzeczypospolitej postanawia o użyciu sił zbrojnych do obrony Państwa.
3. W razie mianowania Naczelnego Wodza prawo dysponowania siłami zbrojnymi przechodzi na niego.
4.Za akty związane z dowództwem, Naczelny Wódz odpowiada przed Prezydentem Rzeczypospolitej, jako Zwierzchnikiem Sił Zbrojnych.
VIII. WYMIAR SPRAWIEDLIWOŚCI
Art. 55.
1.Sądy wymierzają sprawiedliwość w imieniu Rzeczypospolitej Polskiej.
2. Przez wymiar sprawiedliwości sądy strzegą ładu prawnego w Państwie i kształtują poczucie prawne społeczeństwa.
3. Sędziowie są w sprawowaniu swego urzędu sędziowskiego niezawiśli i podlegają tylko Konstytucji.
4. Orzeczenia sądowe nie mogą być zmieniane ani uchylane przez inne organa władzy.
Art. 56.
1. Sędziów mianuje Prezydent Rzeczypospolitej.
2. Organizację sądów tudzież odrębne stanowisko sędziów, ich prawa i obowiązki oraz uposażenie - określają ustawy.
Art. 57.
1. Sędzia może być złożony z urzędu, zawieszony w urzędowaniu, przeniesiony na inne miejsce lub w stan spoczynku wbrew swojej woli jedynie mocą orzeczenia sądowego i tylko w przypadkach ustawą przewidzianych.
2. Zasada ta nie dotyczy przypadku, gdy przeniesienie sędziego na inne miejsce urzędowania lub w stan spoczynku jest wywołane zmianą w organizacji sądów, postanowioną przez akt ustawodawczy.
Art. 58.
Sędzia nie może być pociągnięty do odpowiedzialności karnej bez zezwolenia właściwego sądu dyscyplinarnego ani zatrzymany bez nakazu sądu, chyba że został schwytany na gorącym uczynku.
Art. 59.
1.Żadna ustawa nie może zamykać obywatelowi drogi sądowej dla dochodzenia krzywdy lub szkody.
2. Poręcza się wolność osobistą, nietykalność mieszkania i tajemnicę korespondencji.
3. Ustawy określą warunki, w jakich może być dokonana rewizja osobista lub domowa albo naruszona tajemnica korespondencji.
4. Nikt nie może być pozbawiony sądu, któremu z prawa podlega, ani karany za czyn, nie zabroniony przez prawo przed jego popełnieniem, ani też zatrzymany bez nakazu sądu dłużej niż czterdzieści osiem godzin.
5. Sądy wyjątkowe są dopuszczalne tylko w przypadkach, przewidzianych w ustawie.
6. Ustawy przeprowadzą zasadę, że sprawy, w których karę orzekła władza administracyjna, będą na żądanie strony przekazane na drogę postępowania sądowego.
Art. 60.
1. Prezydent Rzeczypospolitej władny jest aktem łaski darować lub złagodzić skazanemu karę, wymierzoną orzeczeniem prawomocnym, tudzież uchylić skutki skazania.
2. Amnestia wymaga aktu ustawodawczego.
Art. 61.
1. Powołuje się Sąd Najwyższy do spraw sądowych cywilnych, karnych, konstytucyjnych, administracyjnych oraz do badania sporów o właściwość
2. Odrębną organizację sądów wojskowych, ich właściwość, tok postępowania oraz prawa i obowiązki członków tych sądów określają ustawy.
Art. 62.
1. Do orzekania w sprawach ministrów i posłów, pociągniętych do odpowiedzialności konstytucyjnej, uprawniony jest Sąd Najwyższy, złożony z Pierwszego Prezesa Sądu Najwyższego, jako przewodniczącego, oraz prezesów poszczególnych izb Sądu Najwyższego.
2. Przed Sąd Najwyższy można zaskarżyć każdą ustawę kardynalną, ustawę i dekret, a także decyzję lub wyrok lub ustawę wojewódzką zarzucając im niezgodność z Konstytucją lub ustawami konstytucyjnymi, oraz każdą ustawę lub dekret, lub ustawę wojewódzką zarzucając im niezgodność z ustawą kardynalną.
3. Można też zaskarżyć sprzeczność występującą pomiędzy przepisami zawartymi w aktach ustawodawczych.
4. Prawo zaskarżenia przysługuje Prezydentowi Rzeczypospolitej, grupie 15 posłów, sejmikowi wojewódzkiemu oraz Prezesom Izb Sądu Najwyższego.
5. Marszałek Sejmu obowiązany obowiązany jest wnieść zaskarżenie, jeśli taka będzie uchwała Sejmu.
6. Sąd Najwyższy może uznać dany akt prawny lub jego część za nieważne z mocy prawa, albo zażądać usunięcia wskazanych sprzeczności.
7. Do czasu usunięcia sprzeczności, Sąd Najwyższy jest władny zawiesić obowiązywanie odpowiednich fragmentów aktów prawnych.
8. Orzeczenie zostaje przekazane Prezydentowi Rzeczypospolitej do ogłoszenia.
IX. ADMINISTRACJA I SAMORZĄD
Art. 63.
1.Administracja państwowa jest służbą publiczną.
2.Administrację państwową sprawuje:
a) administracja rządowa,
b) samorząd terytorialny,
c) samorząd gospodarczy.
Art. 64.
1. Dla celów administracji ogólnej Państwo będzie podzielone pod względem terytorialnym na obszary administracyjne, a mianowicie województwa, powiaty oraz gminy miejskie i wiejskie.
2. Podział na województwa wymaga aktu ustawodawczego.
3. Gminy miejskie mogą w warunkach oznaczonych ustawą, tworzyć powiat lub województwo grodzkie.
Art. 65.
Organizację administracji rządowej, a w szczególności zakres działania jej organów - określi dekret Prezydenta Rzeczypospolitej.
Art. 66.
1. Stosownie do podziału Państwa na obszary administracyjne powołuje się samorząd wojewódzki.
2. Samorządy wojewódzkie posiadają osobowość prawną. Samorząd wojewódzki ma wyłączne prawo stanowienia prawa w sprawach niezastrzeżonych dla Sejmu.
3. Samorządy mogą łączyć się w związki dla wykonywania zadań szczególnych.
4. Ustawa może nadać związkom osobowość publiczno - prawną.
5. Samorząd wojewódzki może tworzyć dalsze stopnie podziału samorządu.
Art. 67.
1. Dla poszczególnych dziedzin życia gospodarczego powołuje się samorząd gospodarczy, obejmujący izby rolnicze, przemysłowo-handlowe, rzemieślnicze, pracy, wolnych zawodów oraz inne zrzeszenia publiczno - prawne.
2. Ustawy mogą łączyć izby w związki i nadawać im osobowość publiczno - prawną.
3. Do rozważenia zagadnień, dotyczących całokształtu gospodarczego, opiniowania o projektach ustaw gospodarczych, tudzież harmonizowania poczynań w poszczególnych gałęziach gospodarstwa narodowego - może być ustawą powołana Naczelna Izba Gospodarcza.
4. Nadzór nad działalnością samorządu gospodarczego sprawuje Rząd przez powołane do tego organa.
X. KONTROLA PAŃSTWOWA
Art. 68.
1. Do kontroli pod względem finansowym gospodarki Państwa oraz związków publiczno - prawnych, badania zamknięć rachunków Państwa, przedstawiania Sejmowi corocznie wniosków o absolutorium dla Rządu - powołuje się Najwyższą Izbę Kontroli, opartą na zasadzie kolegialności i niezawisłości członków jej kolegium.
2. Najwyższa Izba Kontroli jest niezależna od Rządu.
3. Prezydent Rzeczypospolitej mianuje i odwołuje Prezesa Najwyższej Izby Kontroli, a na jego wniosek i z jego kontrasygnatą mianuje i odwołuje członków jej kolegium.
4. Prezes Najwyższej Izby Kontroli jest za sprawowanie swego urzędu odpowiedzialny według zasad ustalonych dla odpowiedzialności ministrów.
XI. STAN ZAGROŻENIA PAŃSTWA
Art. 69.
1.W razie zagrożenia Państwa z zewnątrz, jak również w razie rozruchów wewnętrznych lub rozległych knowań o charakterze zdrady stanu, zagrażających ustrojowi lub bezpieczeństwu Państwa albo bezpieczeństwu obywateli - Rada Ministrów za zezwoleniem Prezydenta Rzeczypospolitej zarządzi stan wyjątkowy na obszarze całego Państwa lub części zagrożonej.
2. Zarządzenie takie będzie przesłane do Sejmu w ciągu siedmiu dni od ogłoszenia.
3.Jeżeli Sejm jest rozwiązany, zarządzenie o ogłoszeniu stanu wyjątkowego będzie złożone nowo obranemu Sejmowi na pierwszym posiedzeniu.
4. Sejm może zażądać uchylenia zarządzenia i wtedy Rząd musi uchylić zarządzenie w ciągu 14 dni od wyrażenia takiego żądania przez Sejm.
5. Wniosek taki nie może być głosowany na posiedzeniu, podczas którego został zgłoszony.
6. Ogłoszenie stanu wyjątkowego daje Rządowi prawo zawieszania na czas trwania tego stanu swobód obywatelskich oraz możność korzystania z uprawnień szczególnych, przewidzianych ustawą o stanie wyjątkowym.
Art. 70.
1. W razie konieczności użycia sił zbrojnych do obrony Państwa Prezydent Rzeczypospolitej zarządzi stan wojenny na obszarze całego Państwa lub jego części.
2. Podczas trwania stanu wojennego Prezydent Rzeczypospolitej ma prawo bez upoważnienia Izb Ustawodawczych wydawać dekrety w zakresie ustawodawstwa państwowego z wyjątkiem zmiany Konstytucji, przedłużyć kadencję Izb Ustawodawczych do czasu zawarcia pokoju oraz otwierać, odraczać i zamykać sesje Sejmu w terminach, dostosowanych do potrzeb obrony Państwa, jak również powoływać do rozstrzygania spraw, wchodzących w zakres działania Izb Ustawodawczych, Sejm w zmniejszonym składzie, wyłonionym przez te Izby.
3. W czasie trwania stanu wojennego Rząd korzysta z uprawnień przewidzianych ustawą o stanie wyjątkowym, a nadto z uprawnień, szczególnych, określonych ustawą o stanie wojennym.
XII. ZMIANA KONSTYTUCJI
Art. 71.
1.Zmiana konstytucji może być dokonana z inicjatywy Prezydenta Rzeczypospolitej, Rządu lub 1/4 ustawowej liczby posłów.
2. Wniosek, postawiony przez Prezydenta Rzeczypospolitej, może być głosowany tylko w całości i bez zmian lub ze zmianami, na które Rząd imieniem Prezydenta Rzeczypospolitej wyrazi zgodę.
3. Ustawa zmieniająca Konstytucję z inicjatywy Prezydenta Rzeczypospolitej, wymaga uchwały Sejmu przyjętej zwykłą większością głosów; z inicjatywy zaś Rządu lub Sejmu uchwały powziętej większością ustawowej liczby posłów.
4. Prezydent Rzeczypospolitej może w ciągu trzydziestu dni od otrzymania projektu ustawy, zmieniającego Konstytucję zwrócić go Sejmowi z żądaniem ponownego rozpatrzenia, które może nastąpić nie wcześniej niż na następnej kadencji.
5. Jeżeli Sejm uchwali ponownie projekt bez zmian, Prezydent Rzeczypospolitej, stwierdziwszy podpisem moc ustawy, zarządzi jej ogłoszenie, chyba że rozwiąże Sejm.
XIII. PRZEPISY KOŃCOWE
Art.72.
1. Niniejsza ustawa konstytucyjna wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
2. Do czasu wyłonienia Sejmu jego funkcje sprawuje Prezydent Rzeczypospolitej
3. Ustawy które mają dokładnie określić zapisy Konstytucji, wspomniane w Konstytucji, wyda Prezydent Rzeczypospolitej w jak najszybciej możliwym terminie.
gen. Mikołaj Czapski - Partia Gospodarczo-Imperialna
"I staję do walki, tak jak poprzednio, z głównym złem państwa: panowaniem rozwydrzonych partyj i stronnictw nad Polską, zapominaniem o imponderabiliach, a pamiętaniem tylko o groszu i korzyści." - Józef Piłsudski
gg: 5055882
(This post was last modified: 05-25-2012 15:00 by Zgredźmin.)
|
|