Post Reply 
 
Thread Rating:
Rzeczpospolita Wielkopolska - Podstawowe Akty Prawne
Woland Offline
Pułkownik dypl.
****

Eugen Maximilian von Baer
ułan żmudzki [3]

Protegowany:
Protegowany (2):
Poglądy: NeoSarmackie
Przynależność: Hetmanat

Posts: 302
Post: #1
Rzeczpospolita Wielkopolska - Podstawowe Akty Prawne
Quote:
Tymczasowa Konstytucja Rzeczpospolitej Wielkopolskiej

Preambuła

Świadomi odpowiedzialności wobec Boga i historii za losy Państwa, przysięgamy Panu Bogu Wszechmogącemu, w Trójcy Świętej Jedynemu: praw zwierzchniczych Państwa bronić, jego godności strzec, ustawę konstytucyjną stosować, względem wszystkich obywateli równą kierować się sprawiedliwością, zło i niebezpieczeństwo od Państwa odwracać, a troskę o jego dobro za naczelny poczytywać sobie obowiązek. Tak nam dopomóż Bóg i Święta Syna Jego Męka. Amen.

I. Rzeczpospolita Wielkopolska.

Art.1
(1) Państwo jest wspólnym dobrem wszystkich obywateli.
(2) Wskrzeszone walką i ofiarą najlepszych swoich synów ma być przekazywane w spadku dziejowym z pokolenia w pokolenie.
(3) Każde pokolenie obowiązane jest wysiłkiem własnym wzmóc siłę i powagę Państwa.
(4) Za spełnienie tego obowiązku odpowiada przed potomnością swoim honorem i swoim imieniem.

Art.2
(1) Na czele Państwa stoi Naczelnik Państwa.
(2) Na Nim spoczywa odpowiedzialność wobec Boga i historii za losy Państwa.
(3) W Jego osobie skupia się jednolita i niepodzielna władza państwowa.

Art.3
(1) Organami Państwa, pozostającymi pod zwierzchnictwem Naczelnika Państwa, są:
Naczelna Rada Narodowa, Sejm Prowincjonalny, Siły Zbrojne, Sądy, Kontrola Państwowa.
(2) Ich zadaniem naczelnym jest służenie Rzeczypospolitej.

Art.4
(1) Tylko w ramach Państwa i w oparciu o nie kształtuje się życie społeczeństwa.
(2) Państwo zapewnia mu swobodny rozwój, a gdy tego dobro powszechne wymaga, nadaje mu kierunek lub normuje jego warunki.
(3) Państwo powoła samorząd terytorialny i gospodarczy do udziału w wykonywaniu zadań życia zbiorowego.

Art.5
(1) Państwo zapewnia obywatelom możność rozwoju ich wartości osobistych oraz wolność sumienia, słowa i zrzeszeń.
(2) Granicą tych wolności jest dobro powszechne.

Art.6
(1) Żadne działanie nie może stanąć w sprzeczności z celami Państwa, wyrażonymi w jego prawach.
(2) W razie oporu Państwo stosuje środki przymusu.


II. Naczelnik Państwa.

Art.7
Naczelnik Państwa, jako czynnik nadrzędny w Państwie, harmonizuje działania naczelnych organów państwowych.

Art.8
Naczelnik Państwa:
a) mianuje według swego uznania Prezesa Naczelnej Rady Narodowej, a na jego wniosek mianuje Sekretarzy Stanu;
b) zwołuje i rozwiązuje Sejm Prowincjonalny;
c) zarządza otwarcie, odroczenie i zamknięcie sesji Sejmu Prowincjonalnego;
d) jest Zwierzchnikiem Sił Zbrojnych i Naczelnym Wodzem;
e) reprezentuje Państwo na zewnątrz, przyjmuje przedstawicieli państw obcych i wysyła własnych przedstawicieli;
f) stanowi o wojnie i pokoju;
g) zawiera i ratyfikuje umowy z innymi państwami;

Art.9
Akty urzędowe Naczelnika Państwa nie wymagają do swej ważności kontrasygnaty Prezesa Naczelnej Rady Narodowej i właściwego Sekretarza Stanu.

Art.10
W czasie, gdy urząd Naczelnika Państwa jest opróżniony, funkcje Naczelnika Państwa sprawuje zastępczo Marszałek Sejmu, a gdyby Sejm był rozwiązany — Marszałek rozwiązanego Sejmu; korzysta on wówczas ze wszystkich uprawnień z urzędem Naczelnika Państwa związanych.


III. Naczelna Rada Narodowa.

Art.11
Naczelna Rada Narodowa składa się z Prezesa Naczelnej Rady Narodowej i Sekretarzy Stanu.

Art.12
Członkowie Naczelnej Rady Narodowej są odpowiedzialni politycznie przed naczelnikiem Państwa i mogą być przez Niego w każdym czasie odwołani.

Art.13
Kompetencje Sekretarzy Stanu ustalają odnośne ustawy.


IV. Sejm Prowincjonalny.

Art.14
(1) Posiedzenia Sejmu są jawne.
(2) Sejm może uchwalić tajność obrad.
(3) Protokół i stenogram, wydawany z polecenia Marszałka, są wyłącznym stwierdzeniem przebiegu obrad Sejmu.
(4) Nikogo nie można pociągać do odpowiedzialności za ogłaszanie i rozpowszechnianie sprawozdań z jawnych obrad Sejmu, jeżeli odtwarzają one w pełni i ściśle przebieg tych obrad.

Art.15
(1) Posłowie odpowiadają za działalność, nie związaną z uczestnictwem w pracach Sejmu, narówni z innymi obywatelami.
(2) Jednakże karne postępowanie sądowe lub administracyjne a także postępowanie dyscyplinarne, wszczęte przeciw posłowi przed lub po uzyskaniu mandatu, należy na żądanie Sejmu zawiesić do wygaśnięcia mandatu.
(3) Przedawnienie nie biegnie w czasie zawieszenia postępowania karnego lub dyscyplinarnego.
(4) Poseł, zatrzymany w czasie trwania sesji nie z nakazu sądu, — będzie na żądanie Marszałka Sejmu niezwłocznie wypuszczony na wolność.


V. Ustawodawstwo.

Art.16
(1) Aktami ustawodawczymi są:
a) ustawy,
b) dekrety Naczelnika Państwa.
(2) Żaden akt ustawodawczy nie może stać w sprzeczności z Konstytucją.

Art.17
Każdy projekt ustawy, przez Sejm uchwalony, będzie przekazany Naczelnikowi Państwa do rozpatrzenia.

Art.18
Naczelnik Państwa ma prawo w czasie, gdy Sejm jest rozwiązany, lub zachodzi wyższa konieczność państwowa wydawać dekrety w zakresie ustawodawstwa państwowego.

Art.19
Dekrety Naczelnika Państwa mają moc ustawy i będą z powołaniem się na podstawę konstytucyjną ogłaszane w Dzienniku Ustaw.

VI. Budżet.

Art.20
(1) Ustawa ustala corocznie budżet Państwa.
(2) Naczelna Rada Narodowa składa Sejmowi na sesji projekt budżetu nie później niż na cztery miesiące przed rozpoczęciem roku budżetowego.
(3) Na rozpatrzenie budżetu pozostawia się Sejmowi dziewięćdziesiąt dni od złożenia projektu przez Naczelną Radę Narodową
(4) Naczelnik Państwa zarządza ogłoszenie budżetu:
a) w brzmieniu, nadanym mu przez Sejm jeżeli w przepisanym terminie budżet rozpatrzył
b) w brzmieniu projektu rządowego, jeżeli Sejm w przepisanych terminach budżetu nie rozpatrzyły.

Art.21
(1) Wydatki, niezaprojektowane w budżecie, nie mogą być uchwalone, a zaprojektowane nie mogą być podwyższone bez zgody Naczelnej Rady Narodowej.
(2) Naczelnik Państwa nie może czynić wydatków bez upoważnienia ustawowego, chyba że zachodzi konieczność państwowa;

Art.22
Państwo nie może pozostawać bez budżetu.


VII. Siły Zbrojne.

Art.23
(1) Siły Zbrojne stoją na straży bezpieczeństwa i praw zwierzchniczych Rzeczypospolitej.
(2) Wszyscy obywatele są obowiązani do służby wojskowej i świadczeń na rzecz obrony Państwa.

Art.24
Naczelnik Państwa zarządza corocznie pobór rekruta w granicach ustalonego kontyngentu.


VIII. Wymiar Sprawiedliwości.

Art.25
(1) Sądy wymierzają sprawiedliwość w imieniu Rzeczypospolitej.
(2) Przez wymiar sprawiedliwości sądy strzegą ładu prawnego w Państwie i kształtują poczucie prawne społeczeństwa.
(3) Sędziowie są w sprawowaniu swego urzędu sędziowskiego niezawiśli.
(4) Orzeczenia sądowe nie mogą być zmieniane ani uchylane przez inne organa władzy.
(5) Sądy nie mają prawa badać ważności aktów ustawodawczych, należycie ogłoszonych.
Art.26
(1) Sędziów mianuje Naczelnik Pańśtwa, jeżeli ustawy inaczej nie stanowią.
(2) Organizację sądów tudzież odrębne stanowisko sędziów, ich prawa i obowiązki oraz uposażenie — określą ustawy.

Art.27
Naczelnik Państwa władny jest aktem łaski darować lub złagodzić skazanemu karę, wymierzoną orzeczeniem prawomocnym, tudzież uchylić skutki skazania.

IX. Administracja.

Art.28
Dla celów administracji ogólnej Państwo będzie podzielone pod względem terytorialnym na obszary administracyjne, a mianowicie powiaty oraz gminy miejskie i wiejskie.

Art.29
(1) Stosownie do podziału Państwa na obszary administracyjne powołuje się do urzeczywistnienia zadań administracji państwowej w zakresie potrzeb miejscowych samorząd powiatowy i gminny.
(2) Samorządy mają prawo w zakresie, ustawą oznaczonym, wydawać dla swego obszaru normy obowiązujące pod warunkiem zatwierdzenia tych norm przez powołaną do tego władzę nadzorczą.
(3) Samorządy mogą być łączone w związki dla wykonywania zadań szczególnych.
(4) Ustawa może nadać związkom osobowość publiczno-prawną.
(5) Nadzór nad działalnością samorządu sprawuje Naczelna Rada Narodowa przez swoje organa lub przez organa samorządu wyższego stopnia.

Art.30
(1) Dla poszczególnych dziedzin życia gospodarczego powołuje się samorząd gospodarczy, obejmujący izby rolnicze, przemysłowo-handlowe, rzemieślnicze, pracy, wolnych zawodów oraz inne zrzeszenia publiczno-prawne.
(2) Ustawy mogą łączyć izby w związki i nadawać im osobowość publiczno-prawną.
(3) Do rozważania zagadnień, dotyczących całokształtu życia gospodarczego, opiniowania o projektach ustaw gospodarczych, tudzież harmonizowania poczynań w poszczególnych gałęziach gospodarstwa narodowego — może być ustawą powołana Naczelna Izba Gospodarcza.
(4) Nadzór nad działalnością samorządu gospodarczego sprawuje Naczelna Rada Narodowa przez powołane do tego organa.


X. Stan zagrożenia Państwa.

Art.31
(1) W razie zagrożenia Państwa z zewnątrz, jak również w razie rozruchów wewnętrznych lub rozległych knowań o charakterze zdrady stanu, zagrażających ustrojowi lub bezpieczeństwu Państwa albo bezpieczeństwu obywateli —Naczelnik Państwa zarządzi stan wyjątkowy na obszarze całego Państwa lub części zagrożonej.
(2) Zarządzenie takie będzie przesłane do Sejmu w ciągu siedmiu dni od ogłoszenia.
(3) Jeżeli Sejm jest rozwiązany, zarządzenie o ogłoszeniu stanu wyjątkowego będzie złożone nowoobranemu Sejmowi na pierwszem posiedzeniu.
(4) Sejm może zażądać uchylenia zarządzenia.
(5) Wniosek taki nie może być głosowany na posiedzeniu, podczas którego został zgłoszony.
(6) Ogłoszenie stanu wyjątkowego daje Naczelnikowi Państwa prawo zawieszania na czas trwania tego stanu swobód obywatelskich oraz możność korzystania z uprawnień szczególnych, przewidzianych ustawą o stanie wyjątkowym.

Art.32
(1) W razie konieczności użycia sił zbrojnych do obrony Państwa Naczelnik państwa zarządzi stan wojenny na obszarze całego Państwa lub jego części.
(2) Podczas trwania stanu wojennego Naczelnik Państwa ma prawo bez upoważnienia Sejmu wydawać dekrety w zakresie ustawodawstwa państwowego z wyjątkiem zmiany Konstytucji, przedłużyć kadencję Sejmu do czasu zawarcia pokoju oraz otwierać, odraczać i zamykać sesje Sejmu w terminach, dostosowanych do potrzeb obrony Państwa.


XI. Zmiana Konstytucji.

Art. 33
(1) Zmiana Konstytucji może być dokonana z inicjatywy Naczelnika Państwa lub ¾ ustawowej liczby posłów
(2) Naczelnik Państwa może w ciągu trzydziestu dni od otrzymania projektu ustawy, zmieniającego Konstytucję zwrócić go Sejmowi z żądaniem ponownego rozpatrzenia, które może nastąpić nie wcześniej niż na następnej kadencji.
(3) Jeżeli Sejm uchwali ponownie projekt bez zmian, Naczelnik Państwa, stwierdziwszy podpisem moc ustawy, zarządzi jej ogłoszenie, chyba że rozwiąże Sejm.
05-01-2012 17:36
Send this user an email Send this user a private message Find all posts by this user Give Reputation to this user Quote this message in a reply
Post Reply 





User(s) browsing this thread: