Wszelakie insze liczenia żebym miał to na miejscu
Koszta transportu surowców w litrach paliwa
(dotyczy również zaopatrzenia wojsk - patrz odpowiedni temat)
Transport żywności: ODL * ŻYW / 150000
Sprzętu: ODL * 100 * SPRZ / 150000
Paliwa: ODL * 0.8 * PAL / 150000
gdzie ŻYW, SPRZ, PAL to surowce we właściwych jednostkach, zaś ODL = odległość w km. Ustalamy ją z MG. Przydatny kalkulator odległości można znaleźć tutaj.
Inwestycje
Koszt inwestycji każdorazowo uzgadniamy z MG - jednak nie w formie pytania "ile by to kosztowało???" (takie odzywki są po prostu ignorowane), ale propozycji kosztorysu do zaakceptowania. Należy w nim uwzględnić np.:
-pozyskanie i/lub przeszkolenie ludzi,
-koszt wzniesienia budynków lub przystosowania istniejących,
-zdobycie odpowiedniego sprzętu itd.
Trzeba się zastanowić, ile to wszystko może trwać i jakie mogą szacunkowe koszty eksploatacji. A także - ewentualne zyski.
W grze oczywiście nie ma sensu podejście hiperrealistyczne czy "profesjonalne". W szacunkach zawsze może pomóc wujek Google; pamiętajmy też, że nie musimy koniecznie wszystkiego "pakować" w trzy podstawowe surowce (patrz cennik przy skali cywilizacyjnej).
Koszt awansu cywilizacyjnego
Koszt w sprzęcie: 20 * L / P jednostek
Koszt w paliwie: 30 * L / P litrów
gdzie L = liczba ludności, P = oczekiwany poziom w skali Strangelove. Jeżeli istnieje waluta, można zapłacić równowartość realnej ceny surowca (ustalić z MG).
Każdy awans to jednorazowy wzrost ludności o 10%.
SKALA CYWILIZACYJNA STRANGELOVE
[w nawiasach kwadratowych dodatkowe koszty, które trzeba ponieść przy rozwoju]
30: ludzie mieszkają w szałasach.
29: mieszkania w barakach, hodowla zwierząt gospodarskich.
28: uruchomienie maszyn spalinowych, możliwe kontakty ze światem jakimś samochodem/motorem. [koszt w paliwie * 3]
27: oddzielne budynki administracyjne i gospodarcze. [(liczba ludności / 100) ton drewna albo cegieł]
26: elektryczność z generatorów, na razie do oświetlenia i łączności radiowej.
25: podstawowa opieka medyczna. Miesięczna śmiertelność spada o 1,5 punkta procentowego, jednak nie poniżej 1. Na szabrowników nie ma wpływu.
24: możliwe staje się uruchamianie niewielkich zakładów przemysłowych [(5 * liczba ludności) kg żywności]
23: rozwijają się lokalne usługi, np. sklepy.
22: rozwój komunikacji - regularne połączenia samochodowe.
21: odpowiednie przechowywanie żywności - odtąd plony są o 5% wyższe.
20: możliwe staje się utrzymanie większych instytucji (szkoły, urzędy). Państwo działa efektywniej: odtąd +10% zysków z szabru. [(liczba ludności / 100) ton węgla]
19: możliwe uruchamianie średnich zakładów przemysłowych. [(10 * liczba ludności) kg żywności]
18: polepszenie warunków mieszkaniowych. Możliwe powszechne zastosowanie pieniądza - sensu nabiera wprowadzenie podatków w umownej walucie.
17: możliwe uruchomienie kolei. [(liczba ludności / 500) ton żelaza]
16: utwardzanie kluczowych dróg, linie elektryczne i telefoniczne dla potrzeb administracji i przemysłu. [(liczba ludności / 200) ton asfaltu albo betonu]
15: istnieją już miasta z prawdziwego zdarzenia. Liczba żołnierzy i szabrowników nie może odtąd przekraczać łącznie 10% ogółu ludności.
14: możliwe poważne inwestycje budowlane, tu i ówdzie kanalizacja. [musi istnieć szkoła techniczna]
13: dostęp do energii elektrycznej w miastach. Nowoczesne górnictwo. [(liczba ludności / 500) ton miedzi lub aluminium]
12: możliwe uruchomienie dużych zakładów przemysłowych. [(20 * liczba ludności) kg żywności]
11: rozbudowana biurokracja i/lub duże firmy prywatne.
10: boom budowlany. [wszystkie koszta * 1,5]
9: rozwój szkolnictwa, nauki i kultury. [musi istnieć wyższa uczelnia]
8: stosunkowo zaawansowana technologia, zwłaszcza wojskowa, na dużą skalę: czołgi, samoloty. [(liczba ludności / 100) ton metali]
7: coraz bardziej samodzielna opinia publiczna, wyraźna elita nowobogackich.
6: komunikacja kolejowa i samochodowa na masową skalę. [koszt w paliwie * 4, (liczba ludności / 20) ton asfaltu albo betonu]
5: naprawdę powszechny dostęp do elektryczności. [(liczba ludności / 150) ton miedzi lub aluminium]
4: rozwój handlu zagranicznego, nasilenie migracji.
3: silna "middle-class".
2: możliwe wielkie projekty naukowo-technologiczne, np. nuklearne czy cybernetyczne. [co najmniej 3 wyższe uczelnie]
1: przemysłowe zastosowanie komputerów. [należy zdobyć i wdrożyć odpowiednie technologie]
gen. Mikołaj Czapski - Partia Gospodarczo-Imperialna
"I staję do walki, tak jak poprzednio, z głównym złem państwa: panowaniem rozwydrzonych partyj i stronnictw nad Polską, zapominaniem o imponderabiliach, a pamiętaniem tylko o groszu i korzyści." - Józef Piłsudski
gg: 5055882
|